DYRT: Skal du for eksempel reise med Helseekspressen, og må snakke med Pasientreiser først, koster det omlag 2 kroner minuttet. Grunnen er Pasientreiers femsifrede telefonnummer, som de lover å fjerne. Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix
DYRT: Skal du for eksempel reise med Helseekspressen, og må snakke med Pasientreiser først, koster det omlag 2 kroner minuttet. Grunnen er Pasientreiers femsifrede telefonnummer, som de lover å fjerne. Foto: Terje Bendiksby / NTB ScanpixVis mer

Pasientreiser bruker fortsatt dyrt femsifret telefonnummer

Å ringe Pasientreiser har kostet 115 millioner

- Uhørt, mener politiker. Pasientreiser lover å rydde opp, men det tar tid.

Som du kanskje har lagt merke til har spesialnummer, som femsifrede telefonnummer, nærmest forsvunnet.

Selskaper får ikke lenger lov til å bruke slike nummer til kundeservice. Kundeservice skal praktisk talt være gratis, noe bare vanlige telefonnumre er – nå som fri ringing inngår i mobilabonnementet, mens anrop til spesialnummer koster ekstra.

Men reglene gjelder ikke det offentlige. Og Dinside har tidligere fortalt hvordan blant annet norske sykehus fortsatt bruker de dyre nummerne: Rundt to millioner nordmenn må betale for å ringe sykehuset sitt.

Også det å komme seg til og fra sykehuset koster penger.

Helseforetaket Pasientreiser, som blant annet skal sørge for å få norske pasienter til og fra behandling, har nemlig det femsifrede telefonnummeret 05515.

Dinside kan nå avsløre millionbeløpet dette koster samfunnet.

115 millioner kroner

Vi har bedt Pasientreiser fortelle oss nøyaktig hvor stor trafikk de har inn til telefonnummeret sitt.

  • Bare i 2017 kom det 1.827.343 anrop til nummeret, som resulterte 5.951.047 ringeminutter.
  • Siden nummeret ble innført i 2010, har det kommet 15.203.704 anrop, med totalt 50.172.223 ringeminutter.

Bruker vi Telenors priser på samtaler til femsifrede telefonnummer, som flere andre operatører også bruker, får vi et anslag på hva samtalene har kostet.

  • I fjor kostet samtalene til Pasientreiser rundt 13,7 millioner kroner.
  • Med dagens priser, vil alle samtalene siden 2010 ha kostet rundt 114,9 millioner kroner.

Pasientreiser påpeker at de kun har tall for alle samtaler til nummeret. Her ligger det derfor også anrop fra samarbeidspartnere, behandlere og transportører – ikke bare pasienter.

REAGERER: Morten Wold i FrP reagerer på at pasienter må betale for å ringe Helsereiser. Han synes jobben med å fjerne nummeret går for sakte. Foto: Peter Mydske / Stortinget
REAGERER: Morten Wold i FrP reagerer på at pasienter må betale for å ringe Helsereiser. Han synes jobben med å fjerne nummeret går for sakte. Foto: Peter Mydske / Stortinget Vis mer

FrP: - Uhørt!

- Det er uhørt at pasienter skal måtte betale i dyre dommer for å få hjelp, mener stortingsrepresentant Morten Wold i FrP.

I fjor høst stilte Wold et skriftlig spørsmål til helseminister Bent Høie (H) om telefonnummeret til offentlige helsetjenester, med utgangspunkt i nummeret til Pasientreiser.

- Bakgrunnen var blant annet flere henvendelser fra fortvilte brukere, sier Wold til Dinside.

Høie svarte at han kjente til problemet, og var glad for at Pasientreiser var i gang med å vurdere andre løsninger. Nå, fem måneder senere, har fortsatt ingenting skjedd.

- Det arbeidet synes jeg går for sent. Fremskrittspartiet har derfor satt opp saken på neste møte med helseministeren, sier Wold.

- Jeg mener det må bli slutt på dette, og at det må være like regler for offentlige og private. Offentlige instanser må slutte å bruke femsifrede telefonnummer som gjør at forbrukerne må betale overpris for å komme i kontakt med dem.

Jobber med problemet

Pasientreiser er klar over problemet, og skal blant annet ha mottatt 128 e-poster om telefonnummeret sitt siden 2011.

LOVER BEDRING: Fagdirektør Hilde Holt i Pasientreiser sier de jobber med å få på plass billigere løsninger. Foto: Pasientreiser
LOVER BEDRING: Fagdirektør Hilde Holt i Pasientreiser sier de jobber med å få på plass billigere løsninger. Foto: Pasientreiser Vis mer

- Da denne løsningen for telefoni ble vedtatt i 2010, var det en annen prismodell som lå til grunn. Og langt flere benyttet seg av fasttelefoni enn det som er tilfelle i dag, mener fagdirektør Hilde Holt i Pasientreiser.

Pasientreiser har fått beskjed om å sjekke andre løsninger, etter instrukser fra helseforetakene og Helse- og omsorgsdepartementet.

Men dette skal være enklere sagt enn gjort: De er bundet av avtaler mellom Sykehusinnkjøp og Telenor, og avhengig av de fire regionale helseforetakene for å ta beslutninger.

- Vi har stor forståelse for at det oppleves dyrt for brukere som er avhengig av å ringe Pasientreiser, sier Holt til Dinside, og minner om at de har en tilbakering-funksjon.

- Vi ønsker å få til en rimeligere løsning for våre brukere, og derfor har vi altså også allerede satt i gang arbeidet med å se på hvordan alternativer til dagens løsning kan se ut.