A-post blir epost hos Lånekassen

Er du kunde i Lånekassen har du sikkert erfart det: Telefonkø! Til neste år blir det bedre, lover Lånekassen.

Etter sterkt påtrykk fra kunder arbeider Lånekassen med å forbedre sine tjenester på Internett. I dag er nettjenestene for det meste begrenset til ren informasjon. Fra neste år kan du kommunisere med saksbehandlere via epost og sjekke saldoen på nettet. Dette kan bety at du har sittet i din siste telefonkø!

"Vi vil sende e-post til Lånekassen!" Kravet fra kundene har vært entydige ifølge Lånekassen selv.

I dag kan kunder i utlandet sende e-post til sitt behandlingskontor. Henvendelser fra kunder i Norge må fortsatt gå med vanlig post og telefon

Hvor mye kan jeg få i støtte når jeg tjener sånn og sånn i måneden? Hva må jeg betale hvis renta øker sånn og sånn? Dette er spørsmål du skal finne svaret på ved hjelp av tastetrykk. I tillegg kommer alle tjenestene til Kassafonen på nett: Det betyr at du kan:

  • få vite om søknaden din er ferdigbehandlet eller hvor lenge du må vente på svar
  • få vite hvor mye penger du har fått tildelt
  • få opplysninger om gjelden din
  • bestille brosjyrer, søknadsblanketter og giroer
  • bestille ny PIN-kode dersom du har glemt den du hadde
Bortsett fra generell informasjon er bestilling av brosjyrer og søknadsblanketter det eneste du kan gjøre i dag.

Lånekassen kan imidlertid ikke si nøyaktig når tilbudet kommer.

Ifølge informasjonsleder Wenche Merli har Lånekassen et budsjett for datautvikling som i år stort sett er reservert for år 2000-forberedelser.

Stort potensiale

- Av Lånekassens kunder er det svært mange som allerede er aktive nettbrukere. De fleste elever og studenter har tilgang til Internett gjennom lærestedet, og blant tilbakebetalerne finner vi også mange som har tilgang hjemme eller på jobben. Det er et godt utgangspunkt for satsing på nett-tjenester, sier Merli.

Ja, men hvorfor ikke før?

Lange telefonkøer og lang saksbehandling har gitt kunder dårlig service over lang tid og "kassen" har fått mye pepper både fra kunder og i media. Det er derfor overraskende at Lånekassen ikke har vært tidligere ute på Internett. Teknologienj har lenge vært tilgjengelig og de fleste av kunden er erfarne nettbrukere. Effektivitetsgevinsten er åpenbar sett fra begge sider.

At det i år 2000 blir mulig å sende epost til Lånekassen er derfor på høy tid!