6 prosent mobiløkning

Salget av mobiltelefoner verden over vokste seks prosent, viser anslagene fra Gartner Group. De store merkene tar stadig markedsandeler fra de små.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Hovedårsaken til veksten er sterk utvikling i Øst-Europa og Kina, samt sterkt salg av håndsett med fargeskjermer i Vest-Europa, siterer Telecom.no fra Financial Times.

Nokia på topp

Nokia økte sin markedsledelse ett prosentpoeng fra ifjor, og kan nå skryte av å ha hele 36 prosent av markedet.

Det er imidlertid Samsung som har den største veksten - opp 2,9 fra 2001 - de tok kapret nesten 10 prosent av markedet i 2002. Sterkt salg i Europa er forklaringen.

Motorola økte også markedsandelen til 15,3 prosent fra 14,8 prosent i 2001.

Stakkars svenskene

Taperen er Sony Ericsson, som kun kapret en markedsandel på 5,5 prosent, med et salg på 23 millioner enheter i 2002. Dette er et godt stykke under gruppens forventninger før lanseringene i 2002.

Kilde: Telecom.no