6 prosent mobiløkning

Salget av mobiltelefoner verden over vokste seks prosent, viser anslagene fra Gartner Group. De store merkene tar stadig markedsandeler fra de små.


Hovedårsaken til veksten er sterk utvikling i Øst-Europa og Kina, samt sterkt salg av håndsett med fargeskjermer i Vest-Europa, siterer Telecom.no fra Financial Times.

Nokia på topp

Nokia økte sin markedsledelse ett prosentpoeng fra ifjor, og kan nå skryte av å ha hele 36 prosent av markedet.

Det er imidlertid Samsung som har den største veksten - opp 2,9 fra 2001 - de tok kapret nesten 10 prosent av markedet i 2002. Sterkt salg i Europa er forklaringen.

Motorola økte også markedsandelen til 15,3 prosent fra 14,8 prosent i 2001.

Stakkars svenskene

Taperen er Sony Ericsson, som kun kapret en markedsandel på 5,5 prosent, med et salg på 23 millioner enheter i 2002. Dette er et godt stykke under gruppens forventninger før lanseringene i 2002.

Kilde: Telecom.no