500 millioner i kollektiv-gevinst

Bilismen må til livs om det skal bli økning i kollektivtrafikken. Nå kommer tiltakene, samt etablering av nye råd. Blir det bedring, eller flere supperåd uten effekt?

Publisert
Sist oppdatert


Til tross for at de fleste partiene er enige i at det bør satses mer på kollektivtrafikk, er det biltrafikken som øker. Vegtrafikkindeksen for 2002 viser en vekst i biltrafikken på 2,1 prosent, mens antall kollektivreisende er redusert med 1 prosent i samme periode.

Derfor styrkes nå kollektivsatsingen, og da spesielt i storbyområdene.

500 millioner til transportselskapene

Vel halvparten av gevinsten vil tilfalle lokal buss, trikk, båt og T-bane, mens 25 prosent vil tilfalle NSB og Flytoget. Resten tilfaller øvrig kollektivrelatert virksomhet, blant annet luftfart.

Hvordan? Persontransport inkluderes i merverdiavgiftssystemet med en lav sats på 6 % fra og med 1. mars 2004. Trafikkselskapene kan trekke fra 24 % inngående merverdiavgift og får en samlet årlig gevinst på anslagsvis 500 millioner kroner, og om lag 330 mill. kr i 2004.

Avvikling av el-avgiften for produksjonsvirksomhet vil også bidra til å styrke økonomien for kollektivtransporten, særlig for skinnegående transport.

I tillegg innføres en belønningsordning for å stimulere storbyområdene til å gjennomføre tiltak som gir et bedre kollektivtilbud og som demper veksten i personbiltrafikken. Regjeringen ønsker å bevilge 100 millioner kroner til ordningen.

Nye supperåd - eller bedre framkommelighet?

Bedre framkommelighet for kollektivtrafikken gir lavere reisetid og økt punktlighet. Målet er derfor flere framkommelighetstiltak i storbyområdene. For å få dette til vil regjeringe opprette et nytt samordningsorgan for kollektivtransporten i hovedstadsområdet.

I følge regjeringen vil et slikt organ gjøre det lettere å se transportsystemet i hovedstadsområdet i sammenheng. Målet er altså å disponere de samlede ressursene på en bedre og mer helhetlig måte - på tvers av transportformer og institusjonelle nivåer.

Dette er ikke alt, regjeringen ønsker også å opprette en tilsvarende forvaltningsorganisering i Bergen, Trondheim, Kristiansands- regionen og på Nord-Jæren.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer