MANGE VALG: Det er fort gjort å glemme hvor mange mobilabonnement som faktisk finnes der ute. Å finne det riktige kan være vanskelig, og selve byttet kan også by på utfordringer. Men jo mer du vet, jo lettere er det. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
MANGE VALG: Det er fort gjort å glemme hvor mange mobilabonnement som faktisk finnes der ute. Å finne det riktige kan være vanskelig, og selve byttet kan også by på utfordringer. Men jo mer du vet, jo lettere er det. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Guide til å bytte mobilabonnement

5 ting du må vite når du bytter abonnement

Det kan ta tid å finne det nye, og det kan ta tid å komme seg ut av det gamle.

Mange vil få seg en smell på mobilregningen i sommer.

Kanskje du syntes det var lurt å dele nettet fra mobilen til PC-en på hytta – bare for å oppdage at datakvoten din ikke var stor nok til den slags. Kanskje du trodde du hadde fri roaming i USA – bare for å oppdage at abonnementet ditt kun har fri roaming i EØS.

Og kanskje konklusjonen blir at du bør se deg om etter et nytt mobilabonnement.

For det finnes mange av dem: Vår siste pristest hadde abonnementer fra 13 ulike operatører. Og hver av dem har minst fire abonnementer hver.

Å orientere seg i denne jungelen er vanskelig. Og det å bytte abonnement er ikke fullt så enkelt som operatørene gjerne vil at du skal tro.

Her er 5 punkter du må vite om, som forhåpentligvis gjør jobben litt enklere.

#1: Velg riktig mobilabonnement

Det er datatrafikken du betaler for, målt i antall gigabyte (GB) du kan bruke i måneden. Fri bruk av tale, SMS og MMS inngår praktisk talt alltid i månedsprisen. Alle har fri fart. Og de aller fleste har «datarulling».

Det aller billigste mobilabonnementet er ikke nødvendigvis det riktige for deg, men du bør vite hva prisene kan ligge på før du velger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er noen funn fra vår siste pristest:

  • De minst kravstore kan få 1 GB data i måneden til under 150 kroner, hos Chilimobil, Komplett, Telipol eller Ice.
  • 6 GB data i måneden koster 279 kroner hos Chilimobil og Telipol. Komplett, med blant annet fri roaming i både USA og Thailand, ligger like bak, med 299 kroner måneden.
  • For storbrukerne tilbyr Chilimobil det de kaller «fri data» for bare 399 kroner måneden – som er noe omdiskutert. Telipol gir deg 30 GB for 499 kroner, mens Komplett har kvoter på 29 GB for 479 kroner.
  • Med andre ord: Ingen skal trenge å betale mer enn 500 kroner måneden, og de fleste kan klare seg med et abonnement på opptil 6 GB til under 300 kroner.

Husk samtidig å sjekke hva abonnementet har å tilby for ditt bruk. Reiser du mye, kan du sjekke abonnementeter som tilbyr fri roaming andre steder enn i EØS. Ringer du mye til spesialnummer bør du sjekke prisene på dette – her er for eksempel Telenor billigere enn mange.

Og hør med venner, naboer og familie om erfaringer fra kundeservice, dekningen der du bor og slike ting som vanskelig lar seg oppsummere i tall.

#2: Si opp mobilabonnementet til riktig tid

Har du kjøpt abonnement og mobil samtidig, har du trolig bindingstid på abonnementet ditt. Da må du kanskje vente til denne går ut før du får bytta abonnement; eventuelt kjøpe deg ut av bindingstiden.

Selv uten binding kan du oppleve at operatøren din ikke slipper deg løs umiddelbart. Vilkårene du har godtatt styrer hvordan oppsigelsen fungerer.

For eksempel:

  • Ice.net skriver at «...tjenesten sies opp av begge parter med 1 måneds varsel regnet fra førstkommende måned etter at oppsigelsen kom frem». Her kan det altså ta opptil to måneder før du kommer ut av avtalen. Sier du opp 1. august, er avtalen oppsagt 1. oktober.
  • Fjordkrafts vilkår for mobilabonnementer sier at du må betale «full månedsavgift for inneværende måned, og påløpte samtalekostnader». Sier du opp 1. august må du altså betale for hele august måned uansett.
  • Telenor skriver at «kunden kan si opp med umiddelbar virkning», men understreker at eventuelle forhåndsbetalte månedsavgifter ikke tilbakebetales.

Sjekk derfor dine vilkår for å se når du burde bytte. Det er for eksempel dumt å bytte i begynnelsen av måneden om du risikerer å måtte betale dobbel månedsavgift.

#3: BankID, skylagring, tilleggstjenester

Det blir stadig vanligere å inkludere langt mer enn bare mobilbruk i mobilabonnement. For eksempel gratis skylagring, abonnement på strømmetjenester og diverse forsikringer.

Alt slikt forsvinner naturlig nok når du sier opp abonnementet. Selv anbefaler vi derfor å la mobiloperatøren din gjøre det de kan best – bruk heller tjenester som Dropbox til å lagre filer, og betal strømmetjenester separat.

Også BankID på Mobil kan forsvinne når du bytter operatør. Du må nemlig få et nytt SIM-kort, selv om du beholder det gamle telefonnummeret ditt, og dermed må BankID settes opp på nytt. Ikke noen stor jobb, men verdt å merke seg.

Telenor fikk nylig et varsel om 7 millioner kroner i overtredelsesgebyr fra Nkom for å blant annet sende meldinger til gamle kunder om alle slike praktiske konsekvenser. Nkom mente nemlig dette var en form for «winback» – det å forsøke å overbevise kunder på vei ut om å bli, noe som er ulovlig i Norge.

#4: Ikke full kvote første måned

Om du kommer inn på et nytt abonnement midt i måneden, er det ikke nødvendigvis sånn at du starter med full datakvote.

«Nye kunder vil første måned få datakvote for gjenværende dager av måneden, som er det samme antallet dager du blir fakturert for» skriver Komplett Mobil på nettsidene sine.

IKKE FULL KVOTE: Første måned i et nytt mobilabonnement kan det være at du ikke får full datakvote, og heller ikke betaler full pris. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
IKKE FULL KVOTE: Første måned i et nytt mobilabonnement kan det være at du ikke får full datakvote, og heller ikke betaler full pris. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Dermed er det heller ikke sikkert du trenger å betale for hele den første måneden. Men ikke alle opplyser om dette like godt.

«Dersom bestilling av en tjeneste med månedspris utføres en annen dato enn den 1. i måneden, vil tildelt forbruk og pris basere seg på gjenstående dager i måneden» skriver Talkmore på Facebook, til en fersk kunde som trodde det dreide seg om en teknisk feil.

#5: Følg med på forbruket

Du bør vite sånn cirka hvor mye data du bruker i måneden før du bytter abonnement, selvfølgelig. Men du bør følge med etter du har bytta, også.

For etter de første månedene får du fasit på om du valgte riktig. Bruker du opp datakvota hver måned, eller kanskje forbruket ditt ligger langt under?

I begge tilfeller bør du vurdere å gå over til et mindre eller større abonnement. Å betale for noe man ikke bruker er det dummeste man kan gjøre, uansett hva det er snakk om. Og det er som oftest dyrere å kjøpe ekstra datakvoter i stedet for å ha bruket inkludert i månedsprisen sin.

Synes du alt dette virker vanskelig, og kanskje kjedelig, er du ikke alene. Så hør gjerne med venner, familie, kolleger eller naboer hva de anbefaler – det ingen skam i å velge noe basert på hva andre velger.