30% svinn i minibarer

Har du noensinne benyttet hotellets minibar? Akkurat, ja. Kan hende du ikke var så nøye med forbruket der du satt og hadde nachspiel klokka fire på morgenkvisten? Dårlig hukommelse når minibar- regningen skal gjøres opp, påfører enkelte norske hoteller over 30% svinn.

Der hvor regnbuen slutter finner du en kiste med gods og gull, sier sagnet. Etter en tur på byen og all servering er stengt kan hotellets minibar fortone seg som rene gullskatten. For mange er ikke opplevelsen fullt så hyggelig ved utsjekking dagen derpå. Mange sliter både bevisst og ubevisst med dårlig hukommelse, ifølge norske hotellsjefer.

Et sabla svinn

Økonomisjef Trygve Oftedal ved Radisson SAS Oslo Plaza Hotel foteller til DinSide at svinnet ved nord-europas største hotell varierer med mellom 20 og 30 prosent hva angår minibarsalget.

- Et sabla svinn er det og mye av det skyldes at mange gjester sliter med dårlig hukommelse når regningen skal gjøres opp. Om det er bevisst eller ubevisst kan vi bare spekulere i, sier Oftedal. Han tillegger at en del av svinnet nok skjer internt, uten at dette er nærmere dokumentert.

Totalt sett går allikevel ikke driften av minibarene med underskudd.

- Prisnivået på minibarvarene er slik at vi går i null selv etter at kostnadene relatert til både svinn og det faktum at to årsverk går med til driften av minibarene er trukket fra.

- Minibaren er en viktig del av vår service og er et tilbud vi alltid vil tilby våre gjester.

Rainbowhotellene i Norge består av 34 hoteller. Også her er svinnet ved minibarene opp mot 30 prosent.

- Det stemmer. Også hos oss sliter mange gjester med dårlig hukommelse når minibarregningen skal gjøres opp. Vi tjener ingenting på våre minibarer, men vi går heller ikke med tap, opplyser prosjektleder Anders Vatne til Dinside.

"nesten" idiotsikkert på Grand

Ærverdige Grand Hotel på Karl Johan i Oslo har ført minibaren godt inn i neste årtusen - teknologisk sett. Allerede i 1987 innførte hotellet et nytt minibar-system som ifølge hotellet er det eneste av sitt slag i Norge.

- Minibaren vår er elektronisk. Når hotellgjesten fjerner en flaske pils fra minibaren registreres dette av sensorer som så igjen automatisk debiterer romregningen, opplyser adm. direktør Svein-Petter Haslerud.

Systemet som i utgangspunktet skal sørge for null svinn, er allikevel ikke idiotsikkert.

- Vi opplever ofte at gjester strever med hukommmelsen når regningen skal gjøres opp. I tillegg skal jeg ikke utelukke at enkelte "smartinger" klarer å overliste teknologien, innrømmer Haslerud overfor DinSide.

Mindre svinn ved royal Christiania

Royal Christiania Choice Hotel i Oslo har betraktelig lavere svinn. Ifølge restaurantsjef Birger Gudjunsson er minibarrelatert svinn på mellom fem og ti prosent. Svinnet er på det høyeste om sommeren når turistbelegget er høyere enn normalt.

- Jeg tror det faktum at vi har svært mange stamgjester bidrar til vår tilsynelatende bra statistikk på dette området. Hotellet bør opprette direkte kontakt med gjesten både ved inn- og utsjekking og i tillegg bør kontroll- og påfyllingsrutinene være meget gode, sier Gudjunsson.