IKKE BRUKT = BORTKASTET: Forbrukerrådet anbefaler deg å heller gi penger til veldedighet, framfor å kjøpe et gavekort som ikke blir brukt. Foto: Ann Kristin Andreassen.
IKKE BRUKT = BORTKASTET: Forbrukerrådet anbefaler deg å heller gi penger til veldedighet, framfor å kjøpe et gavekort som ikke blir brukt. Foto: Ann Kristin Andreassen.Vis mer

Gavekort og opplevelser i julegave

2,5 milliarder kroner blir ikke brukt

Flere gavekort går fra lommeboken til glemmeboken.

Det kan være vanskelig å finne ut hva du skal kjøpe i julegave til familie og venner, for de har jo alt.

Da er løsningen for mange å gi bort et gavekort, men det er viktig å passe på at det blir brukt.

I fjor meldte Forbrukerrådet at nordmenn hadde ubrukte gavekort for 2,5 milliarder kroner liggende.

- Det er kjedelig å brenne inne med gavekort for hundrevis av kroner. Vårt råd er å gjerne gi til veldedighet, men ikke til butikken, sier Pia Cecilie Høst, leder av Forbrukerdialog.

Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer

Hvis en sofagris kommer i superform fordi du ga et gavekort i en sportsforretning, er det flott, men det sikreste er å gi gavekort på noe som du vet vedkommende ønsker seg, fortsetter Høst.

Flere ønsker gavekort

Ferske tall fra en undersøkelse gjennomført av Respons analyse for DNB, viser at 29 prosent ønsker seg gavekort til jul, mot 24 prosent i fjor.

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB understreker også at det er viktig å passe på at gavekortet gjelder for noe mottakeren ønsker seg.

- Noen gavekort kan du benytte i en rekke forskjellige butikker i en by eller på et kjøpesenter. Slik fleksibitet gir større sjanse for at mottaker finner noe de har lyst på, sier Sandmæl.

Virke opplever også en økende tendens til at folk gir hverandre gavekort og opplevelser som julegave.

- Det enorme utvalget i butikker og på nett gjør det vanskeligere å orientere seg om hva andre ønsker seg, særlig når det gjelder litt kresne venner og familiemedlemmer, sier Bror Stende, fagdirektør for mote og fritid.

Bror Stende, fagdirektør for mote og fritid i Virke. Foto: Virke. Vis mer

Sandmæl anbefaler deg å ikke kjøpe gavekort bare fordi du ikke finner på noe annet. Da bør du heller gi penger.

Sjekk vilkårene

Forbrukerrådet får ofte spørsmål om rettighetene som følger med gavekortene, og det enkle svaret på dette er at det er vilkårene som står på kortet som gjelder.

- Sjekk utløpsdato og andre opplysninger, som om gavekortet kan brukes på salg og om det er begrenset til én butikk eller du kan bruke det i hele kjeden, råder Høst.

Står det ikke en utløpsdato på kortet kan det minst brukes i tre år.

Opplevelsesgaver øker i popularitet

Ifølge Respons analyse og DNBs undersøkelse, ønsker de aller fleste seg en opplevelse i julegave.

Hele 42 prosent kunne tenkt seg, for eksempel, en reise, middag eller et kulturelt arrangement i julegave. Det er første gang opplevelsesgaver blir tatt med i førjulsundersøkelsen.

- Bak opplevelser ligger det gjerne tid og omtanke, noe som får mottaker til å føle seg sett og verdsatt, sier forbrukerøkonom Sandmæl.

Hun råder deg til å tenke gjennom hva mottaker liker å gjøre: Hva er vedkommende sin favoritthobby? Er det noe du vet de har lengtet etter å gjøre?

Det er nemlig ikke noe poeng å gi et matlagingskurs til en som ikke liker å lage mat, eller billetter til en teaterforestilling mottaker ikke vil se, ifølge forbrukerøkonomen.

Vanligere å gi opplevelser til barn

YouWish.no er Norges største leverandør av opplevelsesgaver, som sammen med ulike arrangører tilbyr flere hundre gavekort på opplevelser du kjøper på nett.

De ser en tydelig trend på at årets julegaver er opplevelser, siden folk flest har tingene de trenger.

- Julehandelen hos oss stopper ikke før julaften, men hittil i år har vi en øknning på over 20 prosent, sier daglig leder Björn Trolin.

Opplevelsesgaver til barn blir også vanligere, siden foreldrene vil ha dem bort fra skjermen, ifølge Trolin.

Han tror utviklingen handler om at vi vil bruke mer tid sammen. Folk ønsker å omgås mer, finne på morsomme ting og skape nye minner.

- Folk ønsker flere opplevelser, men tilbudene har dessverre vært begrenset. Så langt er det storbyene som står for veksten i opplevelsesbransjen hvor mange nye gründere etablert nye konsepter, sier Trolin.

You Wish-lederen trekker blant annet fram Rogaland som et eksempel på et fylke som begynner å ta seg opp igjen. Opplevelsesleverandørene sier de at de ser en forandring i regionen med tydelig optimisme, som også bekrefter salgstallene fra Stavanger og omegn.