DYRT Å RINGE: Skal du på sykehus, eller er du pårørende for noen som ligger der? Da er det gode sjanser for at du må betale for å ringe sentralbordet deres, da omlag 2 millioner nordmenn hører til helseforetak med femsifrede telefonnummer. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
DYRT Å RINGE: Skal du på sykehus, eller er du pårørende for noen som ligger der? Da er det gode sjanser for at du må betale for å ringe sentralbordet deres, da omlag 2 millioner nordmenn hører til helseforetak med femsifrede telefonnummer. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Dyrt å ringe norske sykehus med femsifrede telefonnummer

2 millioner må betale for å ringe sykehuset sitt

Selskaper får ikke lov, mens norske sykehus fortsatt krever at pasientene deres ringer rådyre nummer.

Norske bedrifter får ikke lenger lov til å ha kundeservice på spesialnummer, som femsifrede telefonnummer. For eksempel må Telenor-kunder betale 1,99 kroner minuttet for å ringe disse – på toppen av månedsprisen.

Kundeservice skal nemlig være gratis. Men loven som regulerer dette, markedsføringsloven, gjelder ikke det offentlige.

Dermed kan blant andre sykehus fortsatt ha femsifrede nummer – noe mange også har.

En kartlegging Dinside har utført viser at omlag 2 millioner nordmenn hører til sykehus med slike nummer, og at de årlig betaler millioner av kroner for å ringe dem.

Fem store helseforetak

Vi har gått gjennom alle norske sykehus for å se hva slags telefonnummer de viser til på nettsidene. Sykehusene som tilhører det samme helseforetaket, oppgir det samme nummeret.

Her er helseforetakene med slike nummer, og omtrent hvor stor befolkning sykehusene deres skal dekke:

befolkning telefonnummer
Oslo Universitetssykehus510 00002700
Vestre Viken480 00003525
Sykehuset Innlandet400 00006200
Sørlandet Sykehus290 00003738
Sykehuset Østfold290 00008600

De fem helseforetakene som i praksis tar betalt for å ringe dem, er altså sykehusene til omlag 2 millioner nordmenn.

«Svært dårlig»

Fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet liker ikke tallene Dinside viser henne.

- Jeg hadde håpet sykehusene hadde fulgt privat sektor, og erstattet disse med vanlige telefonnummer allerede nå i høst, sier Vie.

FEIL: Fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet mener det er helt feil av sykehusene å be pasienter og pårørende ringe et spesialnummer som koster penger. Foto: Forbrukerrådet
FEIL: Fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet mener det er helt feil av sykehusene å be pasienter og pårørende ringe et spesialnummer som koster penger. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Spesielt da sykehus er noe praktisk talt alle ringe til på ett eller annet tidspunkt, synes hun det er «helt feil» at numrene skal koste penger.

- Dersom sykehusene nå ikke forstår at dette er svært dårlig service overfor pasienter og pårørende, så vi mener at politikerne må på banen og øve press på styrene og sykehusledelsen rundt om i landet, avslutter fagdirektøren.

Hevder de må ha det

Sykehuset Innlandet er én av dem som viser pasientene til et femsifret nummer.

- Bakgrunnen var i sin tid at nummeret skulle være enkelt å huske, sier avdelingssjef for servicetorget, Guri Monsen, til Dinside.

Men hun innrømmer at dette argumentet har forsvunnet. Derfor har sykehusene deres nå et vanlig åttesifret nummer ved siden av det femsifrede på nettet. Dette kom på plass etter at Dinside tok kontakt.

- Vi har sjekket muligheten for å gå bort fra bruk av femsifret nummer. Men funksjonalitet knyttet til Telenors ruting-tjenester forutsetter et spesialnummer, hevder avdelingssjef for servicetjenester Vera Engedahl i Vestre Viken, som derfor beholder nummeret.

- Det er lite ønskelig, innrømmer områdeleder Morten Bråthen ved Oslo universitetssykehus om nummeret sitt, som derfor skal i møter med Telenor for å finne andre løsninger.

Mener ingen trenger det

At femsifrede nummer er enkle å huske har vært kronargumentet for dem. Men tilbyderne av numrene, som er de som sitter igjen med mye av pengene, har også hevdet at numrene har unik funksjonalitet.

Flere helseforetak forteller Dinside at numrene hjelper dem med å rute telefonene til riktig sykehus. Vestre Viken hevder at de derfor bruke et slikt nummer.

Men samtidig skrotet Ahus nylig sitt femsifrede telefonnummer. For i prosjektarbeidet i forkant fikk de bekreftet at sykehusene deres fint kunne klare seg med et helt vanlig, «gratis» nummer.

- Ifølge nylig kartlegging som er foretatt, gir ikke bruk av femsifret telefonnummer Ahus noen ekstra funksjoner i henhold til drift og sikkerhet, forteller kommunikasjonssjef Geir Boye Lindhjem i Ahus om overgangen.

- Dette kan løses gjennom telefonitjenester som sykehuset kan kjøpe til minimale kostnader fra teleoperatør.