GODT NORSK: Slik ser spørreundersøkelsen ut, som opp mot 150.000 nordmenn skal ha fått SMS om. Meldingen og undersøkelsen er falsk, Kiwi står ikke bak og de som sender slike SMS-er omtales som svindlere. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
GODT NORSK: Slik ser spørreundersøkelsen ut, som opp mot 150.000 nordmenn skal ha fått SMS om. Meldingen og undersøkelsen er falsk, Kiwi står ikke bak og de som sender slike SMS-er omtales som svindlere. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Svindel-SMS og spørreundersøkelser fra «Kiwi»

150.000 fikk Kiwi-SMS – slik blir de lurt i fella

– Sverter vårt gode navn og rykte, sier kjeden. Nå prøver myndighetene å ta de danske bakmennene.

Du har lest det før, og nå skal du få lese det igjen: Svindlere misbruker kjente varemerker i falske SMS-er.

Sist ut var Kiwi. For et par uker siden ble det sendt ut et enormt antall SMS-er, hvor mottakerne fikk beskjed om at en «gave fra Kiwi» ventet dem.

LEI: Sikkerhetssjef Andreas Wormdahl i Kiwi har sett seg lei av svindlere som misbruker navnet deres. Foto: Kiwi
LEI: Sikkerhetssjef Andreas Wormdahl i Kiwi har sett seg lei av svindlere som misbruker navnet deres. Foto: Kiwi Vis mer

– Det var et forholdsvis stort angrep, hvor mellom 100.000 og 150.000 nordmenn mottok falske SMS-er, forteller sikkerhetssjef Andreas Wormdahl i Kiwi.

Han har anslaget blant annet fra selskapet som rent teknisk sendte ut meldingene.

SMS-mottakerne ble vist til «spørreundersøkelser» og nettsider hvor svindlerne ville ha bankkortene deres. Flere gikk fem på, men Wormedahl vet ikke om noen faktisk tapte penger på svindelen.

Nå har forbrukermyndighetene fått nok, og går ut og advarer mot ett av selskapene de mener står bak slik svindel. Fra Danmark.

Gammel kjenning

– Svindlerne vet at forbrukere er lettere å få på kroken når de misbruker navnene til kjente firmaer, uttaler direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

De får mange meldinger om slik svindel, i navnene til store aktører som Kiwi, Ikea og Coop.

Tilsynet viser blant annet til SMS-er som sender mottakerne til de samme sidene som Kiwi-raidet gjorde: Du skal ha blitt trukket ut til å delta i en Kiwi-undersøkelse, som deretter gir deg tilbud om en iPhone X til 5 kroner – altså med over 99 prosent rabatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FALSK SPØRREUNDERSØKELSE: Her ser du undersøkelsen som noen av meldingene har sendt ofrene til. Den gir inntrykk av å være fra Kiwi, men har ingenting med Kiwi å gjøre. Og tilbudene du får når den er ferdig er for gode til å være sanne. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FALSK SPØRREUNDERSØKELSE: Her ser du undersøkelsen som noen av meldingene har sendt ofrene til. Den gir inntrykk av å være fra Kiwi, men har ingenting med Kiwi å gjøre. Og tilbudene du får når den er ferdig er for gode til å være sanne. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Tilsynet kan ikke svare nøyaktig på hvem som står bak denne ene svindelen, men de mener flere danske aktører står bak mye av denne type svindel i Norge. Blant annet selskapet Pointworld.

MANGE VARIANTER: Her er en av meldingene Kiwi har advart kundene sine om, som sendte dem til falske spørreundersøkelser. Foto: Kiwi
MANGE VARIANTER: Her er en av meldingene Kiwi har advart kundene sine om, som sendte dem til falske spørreundersøkelser. Foto: Kiwi Vis mer

Nå har de bedt danske forbrukermyndigheter følge opp saken. Det er ikke første gang: Også i 2015 gikk tilsynet ut og advarte mot fakturaer fra selskapet, som nordmenn mottok etter å ha deltatt i potensielt falske konkurranser og spørreundersøkelser. Og tilsynet ba de danske myndighetene rydde opp.

I fjor ble da også Pointworld politianmeldt av det danske forbrukerombudet, uten at det ser ut til å ha satt en stopper for svindelen.

«Vi har vinnere, også!»

Dinside har forsøkt å komme i kontakt med Pointworld.

Vi får ikke noe svar på vår e-post, og når vi ringer dem svarer en kvinne på engelsk at vi bare må vente på svar. Når vi sier at selskapet er anklaget for svindel, uten å nevne om det er snakk om konkurranser, svarer hun:

– Selvfølgelig ikke. Vi har vinnere, også.

Pointworld forteller på sine nettsider at de lar brukerne tjene poeng på aktiviteter som å bli kunde i andre selskaper eller delta i lotterier. Poengene kan brukes til å kjøpe varer, eller tjenester fra andre brukere.

Trustpilot har selskapet 8.830 vurderinger, og en score på 4,3 av 10 poeng. «Jeg har betalt og blitt trukket for penger to ganger. Jeg skulle ha mottatt en iPhone 7, som ikke har kommet» skriver en nordmann.

LURERI: Her har vi hentet ut en del av kildekoden til den falske spørreundersøkelsen. Det er lett å se hvordan telleren på sida ikke teller ned faktiske varebeholdning, slik den gir uttrykk for, men bare teller tilfeldig ned i takt med klokka. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
LURERI: Her har vi hentet ut en del av kildekoden til den falske spørreundersøkelsen. Det er lett å se hvordan telleren på sida ikke teller ned faktiske varebeholdning, slik den gir uttrykk for, men bare teller tilfeldig ned i takt med klokka. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Falsk undersøkelse, falsk teller

Det er mange svindler i mange varianter i omløp, men en av tekstmeldingene Forbrukertilsynet viser til oppsummerer opplegget:

«Gratulerer, du er utvalgt! Gjennomfør vår undersøkelse og få en premie – verdi 5.000 kr. Trykk her.»

Mottakerne blir ført til spørreundersøkelse, den samme som den andre nevnte meldingen førte til, med trivielle spørsmål som hvor ofte de handler på Kiwi.

BARE TULL: Meldingene hevder at du er heldig som har blitt trukket ut, men det er ofte snarere tvert i mot. Kiwi nekter for at noen har brutt seg inn i datasystemene deres, så numrene er tilfeldig utvalgt. Foto: Forbrukertilsynet
BARE TULL: Meldingene hevder at du er heldig som har blitt trukket ut, men det er ofte snarere tvert i mot. Kiwi nekter for at noen har brutt seg inn i datasystemene deres, så numrene er tilfeldig utvalgt. Foto: Forbrukertilsynet Vis mer

En teller viser tilsynelatende hvor mange «gevinster» som er igjen – men Dinside kan påvise at denne er falsk, og nedtellingen tilfeldig.

Når spørsmålene er besvart får du tilbud om varer til kunstig lave priser, som en iPhone X til 5 kroner.

Når Dinside besøker nettstedet kommer vi ikke lenger enn dette, men neste steg skal ha vært en såkalt abonnementsfelle: Ved å følge instruksjonene taster du inn kortnumrene dine, og du blir medlem av noe som kostet penger hver måned. Noen iPhone kan du trolig se langt etter.

Kjemper mot kjeltringene

Uansett hvordan slike svindler gjøres rent praktisk, og hvem som står bak, kaller Wormedahl i Kiwi det for «phishing». For det er bankkortet ditt de vil ha.

– Vi betrakter disse selskapene som kriminelle aktører. Og de sverter vårt gode navn og rykte, sier Kiwis sikkerhetssjef til Dinside.

Kjeden har politianmeldt saken, uten at de tror dette vil føre til noe konkret. De har mer tro på samarbeid med blant annet forbrukermyndighetene, samt Virke og søsterorganisasjonene i Sverige og Danmark.

– Dette er grenseløs kriminalitet, som kompliserer det veldig, sier Wormedahl.

– Det er vanskelig å angripe dette rent strafferettslig.