12 måneders bindingstid før påske

Før påske vil 12 måneders bindingstid tre i kraft hos Telenor. Vedtaket vil ikke ha tilbakevirkende kraft.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Telenor Mobil sa nylig at de vil etterkomme Forbrukerombudets krav om å sette ned maksimal bindingstid fra 18 til 12 måneder.

image: 12 måneders bindingstid før påske


En måned eller to

- Ennå er det ikke avgjort eksakt når bindingtid på 12 måneder vil tre i kraft, men det vil skje i løpet av første halvår, sier Sigurd Sandvin, informasjonssjef i Telenor Mobil.

Sandvin fortsetter:

- Vedtaket har ikke tilbakevirkende kraft. 12 måneders binding gjelder ikke før vi offentlig har gått ut med en eksakt dato. Da vil folk selv kunne vurdere om de skal vente en måned eller to med å kjøpe mobiltelefon, sier Sandvin.

Flere bransjeaktører DinSide har snakket med, sier at 12 måneders bindingstid vil tre i kraft før påske. 15. mars er en dato som går igjen.

Telenor og Forbrukerombudet er ennå ikke enige om tidspunktet. Sandvin vil derfor ikke bekrefte at endringen vil tre i kraft før påske.

Ingen krav

- Vi etterkommer Forbrukerombudets krav, men trenger noe tid for å få på plass bindingstida i våre datatekniske systemer, sier Sigurd Sandvin.

Kjøper du en Telenor-sponset mobiltelefon i dag, vil bindingstida være 18 måneder.

Venter du et par måneder med å handle, slipper du Telenor-abonnement i fire måneder. Ved å være abonnent hos billigselskapet Chess i stedet, sparer du gode kroner.

Prisen på selve telefonen blir samtidig høyere, siden kortere bindingstid fører til at Telenor sponser hver telefon med færre kroner.

Dette vil delvis oppveies av at selskapet må fjerne gebyret på 1.200 kroner om man sier opp avtalen i bindingstiden. I stedet blir det billigere å si opp jo lenger ut i bindingstiden du er kommet.


Bekrefter

Forbrukermyndighetene vil gjerne ha på plass 12 måneders bindingstid med en gang, men bekrefter at vedtaket ikke vil ha tilbakevirkende kraft.

- Vi har faktisk ikke sett på den siden av saken, men i utgangspunktet har det ikke tilbakevirkende kraft, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til DinSide.

- Det er opp til Telenor?

- Antagelig. Samtidig kan det hende dette er noe Forbrukerombudet vil se på senere, sier Thon.

Les mer om Forbrukerombudets krav hos vår søsterpublikasjon Propaganda.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!