ZX-9R

ZX-9R vil møte hardere konkurranse enn sin storebror. Den vil blant annet slite med sterkt oppgraderte Honda CBR 900 RR Fireblade og Yamaha R1. Med store oppgraderinger på motor og chassi samt et radikalt nytt utseende - vil nok også ZX-9R klare og tilfredsstille supersport førere med stort effektbehov.

Motor

Motoren er den samme som sitter i 1999 modellen, men den er forbedret på en rekke punkter. Motoren er oppgradert for å gi bedre trekkraft på lavere turtall, bedre gassrespons og høyere effekt. Motorblokken er lettet, motoren har fått høyere kompresjon og det doble Ram Air systemet er forbedret for å gi bedre effekt. Nye Keihin 40 mm forgassere skal gi bedre gassrespons, kraftigere akselerasjon og lettere oppstart i kjølig vær. ZX-9R er også utstyrt med K-TRIC - Kawasaki Throttle Response Ignition Control - sensor som måler innstillingen på gassen og sørger for presis tenning under alle belastninger.

Chassi og fjæring

På ZX-9R har hovedrammen blitt stivere enn på den gamle modellen. Sylinderen hvor gaffelen er festet i rammen har blitt 12 mm lengre og er nå utstyrt med kulelagre. Dette skal gjøre styringen lettere og mer presis. For å bli kvitt litt vekt er noen motordeksler laget i magnesium.

Ny demping foran og bak skal gjøre ZX-9R til en ny opplevelse både på vei og bane. Dette skal passe godt med den oppgraderte rammen. Justerbar demping foran og bak burde gjøre at de fleste finner sitt favorittoppsett. 46 mm gaffelben skal gi presise kjøreegenskaper og 310 mm bremseskiver med Tokico 6 stemplede kalippere sørger for at sykkelen stopper tilfredsstillende raskt.