Z22: Superlett og avansert fra BMW

Z22 presenterer over et hundredetalls fornyelser og oppfinnelser, hvor et par utmerker seg og skal være på plass i serieproduksjon innen få år: "Steer-by-Wire" og karbonfiberforsterket kunststoff (CFK).


Gjennom de 15 årene de har eksistert, har utviklingsavdelingen til BMW, BMW Technik GmbH, utviklet en rekke kreative, men virkelighetsnære konsepter. Siste tilskudd i rekken er Z22, som skal være den letteste og mest moderne mekatroniske (mekanisk system med elektronisk styring) bil som har sett offentlighetens lys.

Klausul

Under utviklingen av Z22 var det et par klausuler som måtte oppfylles. Studien måtte ha bedre elastisitet og akselerasjon fra start, enn en 528i Touring av dagens årgang har. Videre var det krav til at bilen skulle nå en hastighet på 180 kilometer i timen, og at den ikke skulle bruke mer enn seks liter bensin per 10 mil.

Ikke nok med dette: Bilen måtte være vel så komfortabel som en 5-serie touring, den måtte kunne produseres i et antall på 100 hver dag, og den måtte være vel så oppdatert hva gjelder miljøvennlighet og resirkulering, som de mest moderne på området i dag. Og til slutt måtte den være en typisk BMW hva gjelder utseende.

Når Z22 nå blir vist for offentligheten, har den oppfylt alle disse kravene til det fulle.

Steer-by-Wire

Z22 er utstyrt med "Steer-by-Wire" styringssystem. På biler i dag er styringen helt mekanisk. "Steer-by-Wire" representerer et system som er mekatronisk, eller et mekanisk system med elektronisk styring. Kort fortalt fungerer dette ved at det sitter en sensor ved rattet, som registrerer de bevegelsene du gjør. Innenfor sensoren sitter det en motor som sørger for at du får den riktige mengden motstand, og "tilbakemeldinger", når du dreier på rattet. Så har systemet en siste motor, til å styre hjulene. For en skjematisk forklaring av hvordan systemet er oppbygd, klikk her.

Mange fordeler

Steer-by-Wire skal generelt gi en mer agil og presis styring, og fordelene er mange. Blant annet er rattutslaget progressivt, slik at du for eksempel ved parkering slipper å dreie så mye på rattet som du må i en bil med mekanisk styring. Ved stigende fart blir utslagene mer indirekte, slik at bilen blir mer retningstabil.

Utviklingen av dette styringssystemet er så vidt godt framskredet, slik at vi kan forvente å se et slikt system allerede i neste modellgenerasjon.

Vekt som en småbil

Å gjøre bilen lettere var den andre hovedagendaen ved Z22. Og med karbonfiberforsterket kunststoff i karosseriet, er vekten redusert betydelig. Dette materialet veier 50 prosent mindre enn stål, og opp til 30 prosent mindre enn aluminium. Z22 veier dermed under 1.100 kilo, som er omtrent det samme som småbiler som Mazda 323 og Opel Agila veier. Dette er i tillegg 33 prosent mindre enn hva en 528i Touring veier. Levere vekt betyr også lavere drivstoffutgifter, og for oss i Norge betyr det forhåpentlig vis også lavere bil-priser - da vektavgiften som den norske stat krever inn for biler utgjør en god del.

Derfor skal vi være de første til å ønske Z22 velkommen.