Byttet fra VW Amarok til Nissan Leaf

Yngve sparer enormt på å kjøre elbil

Bor på bygda og driver firma i Oslo. Etter å ha byttet ut dieselbil med elbil sparer han minst 45.000 kroner årlig

FRA DIESEL TIL EL: - Selv om vi driver et tømrerfirma, har det gått fint å bytte ut de store pickup-ene med elbiler og el-sykler. Det er utrolig mye penger å spare på det, sier Yngve Lohne, som selv pendler med en Nissan Leaf. Foto: Ola Sommerfelt.
FRA DIESEL TIL EL: - Selv om vi driver et tømrerfirma, har det gått fint å bytte ut de store pickup-ene med elbiler og el-sykler. Det er utrolig mye penger å spare på det, sier Yngve Lohne, som selv pendler med en Nissan Leaf. Foto: Ola Sommerfelt. Vis mer

- Jeg har ikke regnet nøyaktig på det, men jeg vet at jeg sparer så mye penger at det bare er å smile og kjøre, sier Yngve Lohne til Dinside.

- Jeg merker det først og fremst på bompenger, som i den gamle bilen kostet meg 60 kroner om dagen mot null i elbilen. Bare det blir 16.500 kroner årlig, for meg som pendler 275 dager i året. De to nye bomringene som kommer i Oslo, 1. juni, vil også kunne bety ekstra utgifter, når bilen brukes litt fram og tilbake på jobben, forklarer han.

Nederst i saken kan du se et konkret eksempel på forskjellene i bilhold-kostnader.

Bytter diesel med el

Når han legger til det han sparer på å tanke strøm, i stedet for diesel, null årsavgift og en del andre ting som er rimeligere med elbilen, blir besparelsen i hvert fall 45.000 kroner i året. Da er ikke den betydelig lavere avskrivningen til elbilen tatt med.

Yngve Lohne er medeier i firmaet Lohne og Lauritzen i Oslo, som jobber med rehabilitering av næringseiendom, kontorer og restauranter. I hele firmaet, med 14 ansatte, er det nå bare én dieselbil igjen. Resten er byttet ut med elektriske varebiler og elektriske lastesykler.

– Vi er blitt en Miljøfyrtårn-bedrift og de ansatte synes dette er spennende. Noen sykler hele vinteren, og det vi trenger av utstyr og materialer blir levert til oss direkte på arbeidsstedet, forteller Lohne.

DYRE BOMMER: Som pendler er det mange tusen kroner å spare i bompenger. Foto: Rune Korsvoll
DYRE BOMMER: Som pendler er det mange tusen kroner å spare i bompenger. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Alle kan spare

Regnestykker Dinside har gjort, viser at alle kan spare mye penger på å bytte ut bensin- eller dieselbilen med en elbil. Det er minimum snakk om 25.000–30.000 kroner i året - kanskje det dobbelte hvis du betaler mye bompenger til jobb og hytte i løpet av året.

Det er spesielt tre steder i bilbudsjettet du kan spare mye penger. Siden elbiler er fritatt for både engangsavgift og moms er den en god del billigere i innkjøp, enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil.

I våre beregninger har vi tatt utgangspunkt i VW Golf – en bil som kommer både med forbrenningsmotor og elektrisk drivverk. En bensinutgave med 150 hesters motor og automatgir koster rundt 400.000 kroner ferdig på veien. Den elektriske utgaven har omtrent de samme ytelsene, men koster rundt 340.000 kroner.

Prisdifferansen på 60.000 kroner betyr at kostnadene for avskrivning/verditap hvert år blir mindre på elbilen. I tillegg slipper du årsavgift, eller Trafikkforsikringsavgift som det nå heter.

BILLIG Å TANKE STRØM: Til tross for dyrere strøm i vinter, er det fortsatt betydelig billigere å kjøre på strøm enn på bensin- eller diesel. Foto: Rune Korsvoll
BILLIG Å TANKE STRØM: Til tross for dyrere strøm i vinter, er det fortsatt betydelig billigere å kjøre på strøm enn på bensin- eller diesel. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Billig å kjøre på strøm

Den andre posten du sparer mye på, er drivstoffet. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) gjør kalkyler på bilhold, og regner med en utgift til bensin på 13.067 kroner i året. for en bensinbil i Golf-størrelse som kjører 15.000 kilometer.

Hvor mye du sparer ved å bytte bensin mot strøm, avhenger av hvor du lader. De fleste elbileiere lader mye hjemme og da snakker vi om rundt én krone per kilowattime (kWt). Regner vi at elbilen bruker to kWt per mil og kjører 1.500 mil i året, blir det strøm for 3.000 kroner. Det betyr 10.000 kroner spart bare her.

Hurtiglading hos private aktører er dyrere. Det er fortsatt mulig å lade gratis noen steder, på kommunale plasser, men de fleste byer begynner nå å ta litt betalt.

Sparer 20.000 i bommene

Bompenger er den tredje posten, i budsjettet, hvor det er mye penger å spare. Her vil regnskapet for el-bileierne se svært forskjellig ut, avhengig av hvor mange bommer de passerer i løpet av uka.

OFV har i sine kalkyler et snitt på 2.865 kroner for en bensin- eller dieselbil. Foreløpig kjører elbiler gratis i de store byene, og det betyr at pendlere i elbil, for eksempel til Oslo, kan spare både 15.000 og 20.000 kroner i bompenger.

I løpet av 2019 vil riktignok de fleste byene begynne å ta betalt også for elbiler, men bare en liten sum sammenliknet med andre biler.

GOLF MOT GOLF: Hvor mye du kan spare ved å kjøre elbil, varierer selvfølgelig mye avhengig av hvor du lader, strømprisen, hvor ofte du passerer en bomstasjon, om du finansierer kjøpet med lån og så videre. Vi har beregnet kostnadene for bilhold i ett år på VW Golf - én med bensinmotor og én med elmotor. Foto: VW
GOLF MOT GOLF: Hvor mye du kan spare ved å kjøre elbil, varierer selvfølgelig mye avhengig av hvor du lader, strømprisen, hvor ofte du passerer en bomstasjon, om du finansierer kjøpet med lån og så videre. Vi har beregnet kostnadene for bilhold i ett år på VW Golf - én med bensinmotor og én med elmotor. Foto: VW Vis mer

Billigere service

Forsikring og service/reparasjoner er andre store poster i et bilbudsjett, men her er det ikke like mye å spare.

- Prisene på forsikring varierer mye fra person til person, alder og bosted, så det er vanskelig å gi en helt konkret pris. Det ser imidlertid ut til at prisen for å forsikre en VW e-Golf og en vanlig Golf i utgangspunktet vil være svært lik, sier Sigmund Clementz, informasjonssjef i If forsikring.

På service og vedlikehold ser det ut til at en elbil er noe billigere enn en bensin- eller dieselbil. Vi har sett tallene for alle Golf og e-Golf som har vært inne til service og reparasjon i systemet til VW-importør Møller Mobility i 2018 – biler som er fra ett til fem år gamle.

Gjennomsnittlig kostnad for vanlig Golf var 4.616 kroner, mens det for e-Golf var 3.257 kroner. Med andre ord nesten 1.500 kroner billigere.

Eksempel på bilholdkostnader

ForutsetningVW Golf 1,5 TSIVW e-Golf
DrivstoffBensinStrøm
Bilens verdi ny400.000,-340.000,-
Årlig kjørelengde15.000 km15.000 km
Avskrivningstid8 år8 år
Restverdi etter avskrivning80.000,-75.000,-
Bensin/strøm forbruk0,58 l/mil2 kwt/mil
Kostnader
Avskrivning pr. år39.000,-32.000,-
Renter av bundet kapital12.100,-10.400,-
Forsikring ansvar/kasko (70% bonus)6.500,-6.500,-
Trafikkforsikringsavgift (tidl. årsavgift)2.890,-0,-
Vedlikehold (vask, rekvisita)5.286,-5.286,-
Bensin/strøm13.067,-3.000,-
Olje1.398,-0,-
Dekk3.669,-3.669,-
Service og reparasjoner4.616,-3.257,-
Bompenger2.865,-0,-
Sum kostnader91.391,-64.112,-