Selv om Yaris er kort og høy, har Toyota lykkes bra med å skjule et klumpete karosseri. <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/4095.jpg">Klikk her for bilde med bedre oppløsning</A>
Selv om Yaris er kort og høy, har Toyota lykkes bra med å skjule et klumpete karosseri. Klikk her for bilde med bedre oppløsningVis mer

Yaris: Tre meter Toyota

For å være helt korrekt; Yaris måler 361 cm, og blir dermed det - foreløpig - siste tilskuddet av de små og fleksible bybilene som åpenbart skal prege storbyens gater i det kommende århundret.

For Toyota er Yaris en viktig bil - de har liksom ikke helt greid å feste grepet om småbilklassen tidligere. Med en lengde på 361 cm og en høyde på 150 cm, må Yaris sammenlignes direkte mot biler som Mercedes A-klasse, Mazda Demio, Suzuki Wagon R+ og en rekke andre biler.

Men i motsetning til mange av disse er i alle fall vår oppfatning at Yaris ser mer ut som en bil enn som en fiskepudding. Så er det bare å håpe at bilen ellers får kvaliteter vi vanligvis forbinder med Toyota - driftssikkerhet og lettkjørthet og med god finsih.

Frisk enliter

Toyota viste studien "Funtime" på bilsalongen i Frankfurt i fjor, og Yaris ligner mye på nettopp denne bilen. Den produksjonsklare bilen vises for første gang når bilutstillingen i Paris åpner dørene for publikum den 1. oktober.

Yaris blir levert som en vanlig kombibil med 3 eller 5 dører, men bare med et motoralternativ - en kvikk 1,0-liters bensinmotor med 16 ventiler. Motoren yter 68 hk(50 kW), og har et dreiemoment på 90 Nm. Bilen veier ikke mer enn 820 - 940 kilo. Det skulle sørge for at Yaris får brukbare ytelser ved bykjøring, og bilen er testet etter den nye EU-normen til å ha et forbruk på 0,56 l/mil ved blandet kjøring. Toppfarten er oppgitt til 156 km/t.

Fleksible løsninger

Yaris har et spenstig design. Klikk her for større bilde Vis mer


Vi har tidligere skrevet om et samarbeid mellom Toyota og Konsberg Automotive om utvikling av et halvautomatisk clutch-system, og det er mulig at det nettopp er dette systemet som nå skal leveres til Yaris. Bilen blir i alle fall tilgjengelig med vanlig manulet gear eller halvautomatikk. (Du kan lese mer om det halvautomatiske gearet her.)

Den korte, men høye, karosseriformen, sørger for maksimal plassutnyttelse. Toyota har foreløpig ikke lagt frem målinger av bagasjerommet, men det viktigste er ikke størrelsen - men fleksibiliteten. Baksetet kan - i likhet med de fleste andre biler av denne typen - skyves frem (15 cm), det er delbart (40/60), og det kan foldes sammen slik at man får et så langt og flatt bagasjerom som mulig.

Kupeen er full av små, praktiske oppbevaringsrom, og Toyota oppgir at det finnes stuerom med et totalt volum på hele 15 liter i kupeen.

Yaris vil bli utstyrt med ABS-bremser, kollisjonsputer og automatiske beltestrammere. Bilen skal produseres ved et nytt anlegg i Frankrike, og de første bilene skal leveres fra fabrikken i år 2001.

Mer informasjon om Yaris vil bli lagt ut her

Relaterte artikler