Yamaha Maxster 125

Yamaha jakter på 16-åringer som aldri før. En ny scooter med aggressivt design og gode ytelser skal lirke flere og flere over på byraceren.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alle som har kjørt scooter, enten som ungdom eller senere i livet, vet hvor praktisk dette er, for eksempel i et bymiljø. Hvis du ikke er av den nostalgiske typen som må ha Vespa eller noe i den duren, kan Yamaha hjelpe deg et stykke på vei.

4-takt

Forfra har Maxster klare designelementer fra R1. De to separate hovedlyktene skaper en racing-inspirert front, og de uttrykker også aerodynamikk og fart.

Scooteren er utstyrt med en ”rå” 124-kubikks væskekjølt firetaktsmotor som yter 12 hestekrefter ved 9.000 omdreininger Dreimomentet er 10,2 newtonmeter ved 7.000 omdreininger i minuttet. Dette skal gi god akselerasjon, samt matche det friske utseendet. Sykkelen har elektronisk
tenning og elektrisk starter. Bensintanken rommer 7,5 liter og dette burde holde til lange turer. I tillegg slipper du å gire.

Store hjul

Tørrvekten er 124 kilo, og Maxster har skikkelige bremser for å få stopp i tide. Diameteren på bremseskivene foran og bak er henholdsvis 245 og 220 millimeter.

Mange scootere sliter med dårlige kjøreegenskaper på grunn av små hjul. Dette burde ikke være noe problem siden Maxster har 13 toms hjul og brede dekk. Dimmensjonen foran er 130/60-13 og 140/60-13 bak.

Utstyr

På utstyrsiden finnes det mange praktiske detaljer. Du kan få tre forskjellige høyder på vindskjermen, toppboks på 33 liter (også med lys), ryggstøtte for passasjer, lagringsplass for en hjelm under setet og verktøysett.

Farger og pris

Maxster kommer i to farger: Midnight Black og Extreme Blue. I Norge vil scooteren koste 48.300 kroner når den kommer på markedet i mai.

Relaterte artikler

Les mer om Yamaha nyheter og prøvekjøring av R6 på denne lenken.

Priser på nytt og brukt

Priser på nytt og brukt finner du på denne lenken. Flere nyheter for sesongen finner på denne lenken.