Xsara: Nå med HDI til lavere pris

At Xsara etter hvert skulle bli utstyrt med PSA-gruppens nye HDI-motor, var neppe en stor overraskelse for noen, den finnes jo allerede blant annet i Peugeot 306. Og nå er den her.

HDI-motoren finnes i to utgaver, med eller uten intercooler. Denne har stor innvirkning på ytelsen, som er 110 hk med og 90 hk uten intercooler. Men selv om den "gamle" motoren heter 1.9 TD og den nye heter 2.0 HDI, har de det samme slagvolumet, og er altså basert på den samme blokka med et slagvolum på 1.905 ccm.

Det er den minste av disse motorene som nå er på plass under Xsara-panseret. Likevel er forskjellen fra den utgående dieselmotoren i Xsara betydelig, den tradisjonelle turbodieselen HDI-motoren erstatter har riktignok samme ytelse, men dreiemomentet har økt fra maksimalt 196 til 205 Nm. Men på lave turtall er forskjellen svært stor, ved 1.500 o/min har dreiemomentet økt hele 25 prosent.

Prisene har gått ned med 800 - 1.500 kroner. Sjekk tabellen under lenken Pris, utstyr og ytelser for å se forskjellen på ny og gammel modell.