<A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/4100.jpg">Titt på en større utgave her</A>
Titt på en større utgave herVis mer

XK180: Roadster for år 2000

Vi synes kanskje vi har sett lignende linjer for et halvt års tid siden, men dveler gjerne ved dem en gang til - Jaguar XK 180 er lekker som bare tusan, og vel verdt en nærmere titt!

Og sist vi synes vi så lignende linjer var det fra en tysk produsent - nærmere bestemt BMW Z07 (som du kan lese mer om her). I likhet med Z07 er XK180 en bil der linjene er trukket vel så mye tilbake i tid som fremover i tid. Årtusenskiftet skal vel feires med en lang rekke retrospektive og nostalgiske elementer fra alle sportsbilfabrikantene, skulle vi frykte. Skjønt frykte....

Det er flere likhetstrekk mellom Z07 og XK180. Mens tyskeren får en V8'er på 450 hk med normal pust, har Jaguar-åtterne pustehjelp fra en kompressor, som bringer ytelsen opp i...tja...nettopp 450 hk!

Aner fra D-type

Større utgave finner du her Vis mer


Sammenlignet med dagens Jaguar-råskinn XK8, er XK180 hele 34,5 cm kortere. Bilen er designet av Jaguars Keith Helfet, mannen som må ta hovedansvaret for designet av XJ220. Målet var å lage en bil som kunne feire 50-årsdagen for introduksjonen av XK-serien, og man skal ikke dvele lenge ved bildene før man skjønner at hr. Helfet har hentet mesteparten av inspirasjonen fra XK-seriens klassiske D-type.

I likhet med den sportslige D-type er også XK180 bilen som - i XK-serien - skal sette kjøreegenskaper og råskap foran komfort. Og tro det eller ei - bilen er utviklet på i underkant av 10 måneder!

Mer historikk

Avslør detaljene med større bilde Vis mer


Bilens førermiljø er også preget av nostalig og fremtidsvisjoner. Her er en utstrakt bruk av børstet aluminium, og de to setene har firepunkts sikkerhetsbelter. Det skulle trekke klare linjer tilbake til dengang Jaguar var riktig så aktive på racingfronten - spesielt deres historiske innsats på 50-tallet.

Likevel - en nærmere titt på det store bildet av interiøret avslører spennede detaljer. Først og fremst det faktum at XK180 ikke er utstyrt med en standard ZF-kasse, selv om opphavet nok er det samme. I XK180 sitter det nemlig en sekvensiell gearkasse med gearsjalter på rattet for å understreke bilens sportslige karakter.

Skremmende sterk

450 hk i stor utgave finner du her Vis mer


Utgangspunktet for XK180 er en forkortet utgave av bunnplaten til XKR. Med hjelp fra Whitley Engeneering Centre er plattformen videreutviklet, og Jaguar har blant annet tatt i bruk racingdempere i aluminium, Brembobremser med imponerende dimensjoner (ventilerte skiver foran og bak med diameter på henholdsvis 355 og 315 mm). Dekkene er de største standard-dekkene Jaguar noensinne har brukt - bilen er utstyrt med Pirelli P Zero Direzionale 255/35ZR20 foran, og Pirelli P Zero Assimetrico 285/30ZR20 bak (sic!).

Og det behøves sikkert - bilen har i likhet med XK8 - en 4,0-liters V8-motor, som i standard utgave med kompressor yter 370 hk. Det er mer enn nok for å få en bil i superklassen, men i XK180 er ytelsen skremt opp i 450 hk.

Kommer ikke til jul

Om XK180 noensinne blir en realitet, vil ikke Jaguar si noenting om enda. De er i første rekke opptatt av etterfølgeren til S-type - den nye sedanen som kommer i år 2001. Men XK180 er forsåvidt en realitet - prototypen som vises i Paris nå er i fullt kjørbar stand.

Vi håper i det lengste, men lover at om vi noensinne skal få lagt våre klamme hender på denne bilen - ja - da skal det være med andakt og følelse, stor respekt og nytegnet livsforsikring vi tar en tur på den åpne landevei.