XC70 på diesel

Volvos SUV-light basert på V70 får dieselmotor, og et bedre system for firehjulstrekken.

XC70 på diesel
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Klassen av stasjonsvogner med romslig bakkeklaring består stort sett av to biler foruten Volvo XC70. Først ute var Subaru Legacy med sin Outback-utgave, men nærmeste konkurrent til Volvo blir nok Allroad-varianten av Audi A6.

Ny firehjulstrekk

Til nå har firehjulstrekken i XC70 vært av typen der driften til bakhjulene har vært litt tilfeldig. Det nye systemet er basert på en elektronisk styrt Haldex-kopling som vi mente fungerte godt i Volvo S60 AWD. Et firehjulstrekksystem med innebygget kjøreglede og forutsigbarhet bringer XC70 nærmere konkurrenten Audi Allroad.

D5

XC70 på diesel

Enda nærmere Allroad kommer XC70 når den nå er å få med dieselmotor. Den egenutviklede femsylindrede D5-motoren på 2,5 liter har vi tidligere testet i en lavere utgave av V70, testen kan du lese her. Med 340 Newtonmeter (Nm) tilgjengelig fra 1.750 o/min og 163 hestekrefter ved 4.000 o/min kan det godt tenkes at dieselutgaven vil føles sterkere enn bensinutgaven med sine 200 hestekrefter og lavere dreiemoment; 285 Nm ved 1.800 o/min.

I første omgang kommer XC70 D5 kun med automatgir, men litt ut i neste år vil bilen bli tilgjengelig også med manuell girkasse. De første dieselutgavene kommer til Norge i løpet av høsten, og prisen vil starte på 549.900 kroner.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre Volvo-tester

  • Her finner du flere Volvo-nyheter

  • Her finner du våre Volvo-spionartikler
  • Artikkelen fortsetter under annonsen