Wörthersee tar helt av

GTI-treffet har vokst og er blitt en kjempemessig tuning-festival og mere til.

16. til 19. mai er datoer å merke med rødt, ikke bare for tuning-interesserte Volkswagen-fans, men for entusiaster generelt. Da går nemlig den årlige "GTI-festivalen" av stabelen ved Wörthersee i Østerrike.

LES OGSÅ:

Har vokst seg svær

Dette er den 31. i rekken, og når portene stenges den 19. mai regner man med at cirka 150.000 besøkende vil ha vært innom, noe som gjør dette til en av verdens mest omfangsrike bilfestivaler. Opprinnelig var treffet ved den syd-østerrikske innsjøen, nærmere bestemt i Reifnitz, smalere og handlet hovedsaklig om Golf GTI og dens varianter.

Et eksempel på hvor ekstremt det kan bli, kan du lese om her: Golf med 12 sylindre og 650 hester!

Bilder og video lastet ned av entusiastene kan du for øvrig se her, hos VW-Audi Club Norwegen.

En konsern-affære

Det er ikke lenger bare Volkswagen som bringer sine produkter til treffet, nå er både Skoda, Seat og Audi med på leken. Men hovedattraksjonen er i år blitt presentert som den meget spesielle versjonen av Golf GTI, som har fått navnet GTI Black Dynamic. Det mest spesielle er at den er resultatet av et prosjekt som er blitt gjennomført av ni lærlinger med hver sin spesialkompetanse innen bilteknologi og -design. Det er imponerende å se kvaliteten på detaljarbeidet.

Test: VW Golf GTI


360 hk og 1.800 watt

Den originale 2.0 GTI-motoren har her fått hele 360 hestekrefter. Dekoren er dypsort metallic eksteriør, og sort og rød kombinasjon av alcantara og skinn i interiøret. Lydanlegget på 1.800 watt står ikke noe tilbake for det øvrige og befinner seg under en pleksiglassplate i bagasjerommet. To andre varianter av Golf som vises er Golf White Concept, som i hovedsak viser frem en spesiell matthvit dekor kombinert med sort og rødt interiør, og Golf GTI cabriolet, som vi tidligere har omtalt.

4,1 til 100

Også Polo har en spesialutgave for anledningen, nemlig gateutgaven av WRC-bilen. Polo WRC Street concept, heter den, og har en tolitersmotor som yter 220 hestekrefter. Det turde være nok krutt i den lille og forholdsvis lette bilen. Enda mer heftig: prototypen for bruk på vei av Polo R-WRC. Den henter 300 hester fra 1,6 liter, og greier 0 til 100 på 4,1 sekunder.

Annet snacks fra VW-konsernet som vises ved Wörthersees bredder, er Skoda Citigo Rally, en ganske outrert versjon av den lille bybilen Citigo.

Seat de eksotiske

Mer eksotisk for oss nordmenn: Det spanske datterselskapet i VW-konsernet, Seat, strør om seg med sportslige modeller ved Wörthersee. Det dreier seg om Ibiza Cupra Concept, Ibiza FR, Leon Cupra R og Seats egen versjon av minibilen VW up!, nemlig Seat Mii, i tornadorødt og med 16-toms felger.

Disse modellene tok Seat med til Wörthersee: