Mini John Cooper Works GP

Wow! Tidenes suverent heftigste Mini!

300 hestekrefter - i en Mini Cooper ..?

SNART I PRODUKSJON: Den blir tidenes sterkeste og raskeste Mini når den kommer på markedet. De to tilleggsbokstavene GP betyr hele 68 hestekrefter mer enn dagens toppmodell, John Cooper Works og lover en explosiv kjøreopplevelse. Foto: Mini
SNART I PRODUKSJON: Den blir tidenes sterkeste og raskeste Mini når den kommer på markedet. De to tilleggsbokstavene GP betyr hele 68 hestekrefter mer enn dagens toppmodell, John Cooper Works og lover en explosiv kjøreopplevelse. Foto: Mini Vis mer

Ja. Det stemmer. Mini har sendt ut noe informasjon og detaljbilder, som en forsmak på helt nye Mini John Cooper Works GP. Det blir med klar margin den raskeste og kraftigste Mini-modellen noensinne.

Den ble vist som konseptbil på bilutstillingen i Frankfurt høsten 2017. Hensikten var å vise det produsenten kaller «den moderne racing-essensen av Mini», inspirert av den legendariske historien som startet i 1959.

Og nå nærmer det seg altså serieproduksjon, av det som blir den raskeste og kraftigste Mini-modellen noensinne.

FARTSDJEVEL: Interiøret i produksjonsbilen vil nok bli ganske likt dette i konseptbilen, som er resolutt racing-orientert. Foto: Mini
FARTSDJEVEL: Interiøret i produksjonsbilen vil nok bli ganske likt dette i konseptbilen, som er resolutt racing-orientert. Foto: Mini Vis mer

Begrenset opplag

Mini John Cooper Works GP får en firesylindret motor med Mini Twinpower Turbo-teknologi og over 300 hestekrefter under panseret.

Den kompakte kraftpluggen blir dermed den suverent kraftigste utgaven av Mini gjennom bilmerkets 60 år lange historie.

Den nye modellen blir også eksklusiv av flere årsaker; helt nye Mini John Cooper Works GP produseres nemlig i et begrenset opplag på 3000 eksemplarer fra den lanseres på markedet i 2020.

LEGENDE: Opphavet er denne - klassikeren som ble designet i 1959 og fikk et stort antall sportslige avleggere som denne 1963-modell Cooper S som Paddy Hopkirk kjørte Rallye Monte Carlo med i 1964. Foto: De Facto / Wikimedia Commons
LEGENDE: Opphavet er denne - klassikeren som ble designet i 1959 og fikk et stort antall sportslige avleggere som denne 1963-modell Cooper S som Paddy Hopkirk kjørte Rallye Monte Carlo med i 1964. Foto: De Facto / Wikimedia Commons Vis mer

Racinglegende

De første Mini-ene kom på markedet i 1959 og ble etterhvert et veritabelt pop-kulturfenomen utover 60-tallet. Det utradisjonelle bilmerket ble også tidlig oppdaget av den britiske racinglegenden John Cooper, som resulterte i den klassiske Mini Cooper 997, med sterkere motor og mer sportslig profil enn den originale modellen.

RACING-GENER: Den kommende GP-modellen henter sin inspirasjon fra kjente rallyførere som kjørte Mini på 60-tallet, med suksess i blant annet Rallye Monte Carlo. Bildet viser konseptbilen fra 2017. Foto: Mini
RACING-GENER: Den kommende GP-modellen henter sin inspirasjon fra kjente rallyførere som kjørte Mini på 60-tallet, med suksess i blant annet Rallye Monte Carlo. Bildet viser konseptbilen fra 2017. Foto: Mini Vis mer

– John Cooper Works-signaturen betyr noe helt eget for Mini-fans og lidenskapelige racing-entusiaster. Når vi legger til bokstavene GP (for Grand Prix), så løftes feststemningen ytterligere et hakk, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Sportslige ambisjoner

Konseptbilen hadde, som vi ser på bildene, en utpreget sportslig design, da den ble presentert. Med store spoilere både foran og bak, en slående takspoiler og omfattende bruk av lette materialer, var det ingen tvil om de sportslige ambisjonene til konseptmodellen. Mye skal visstnok følge på til produksjonsmodellen, ifølge importørens representant:

– Konseptmodellen vitner om hva som er i vente. Mange av designelementene blir å finne på den endelige produksjonsmodellen. Dette blir en sportslig kjøremaskin i sin mest ekstreme form, forteller Tegneby.

PRODUKSJONSMODELLEN: Dette er det nærmeste vi kommer et bilde av den ferdige bilen per i dag: En detalj av den noe mer moderate hekkvingen. Foto: Mini
PRODUKSJONSMODELLEN: Dette er det nærmeste vi kommer et bilde av den ferdige bilen per i dag: En detalj av den noe mer moderate hekkvingen. Foto: Mini Vis mer

Banetestes

Frem mot lanseringen i 2020 skal Mini John Cooper Works GP testes og perfeksjoneres på racingbanen. Her skal det naturligvis dras veksel på John Cooper Works-ekspertisen, og understellet som er utviklet spesielt for denne modellen skal tilpasses den nye, kraftige motoren.

Samtidig skal de aerodynamiske egenskapene samsvare med vekten og støtdemperne i bilen, og de uttalte ambisjonene til produsenten er at det skal være den optimale frekkasen i Minis historie, som ruller ut av fabrikken til neste år.

OUTRERT: Selv om Marius Tegneby hos Mini-importøren BMW Norge hevder at designelementer fra denne konseptbilen vil bli å finne på produksjonsbilen, regner vi med at den vil bli en del mer moderat enn dette. Foto: Mini
OUTRERT: Selv om Marius Tegneby hos Mini-importøren BMW Norge hevder at designelementer fra denne konseptbilen vil bli å finne på produksjonsbilen, regner vi med at den vil bli en del mer moderat enn dette. Foto: Mini Vis mer

Fremtidig klassiker

Forgjengeren til den nye Mini John Cooper Works GP ble produsert i kun 2000 eksemplarer – i likhet med Mini Cooper S, med John Cooper Works GP-kit, som ble lansert i 2006. Begge modellene var utsolgt før selve lanseringen og har blitt svært ettertraktede samlerobjekter.

Ikke overraskende oppfordrer importøren folk til å «løpe og kjøpe»:

– Interessentene bør kjenne sin besøkelsestid. Dette blir en av fremtidens virkelige Mini-klassikere, avslutter Tegneby.