White Shark 285: Størst og raskest

DÜSSELDORF (DinSide Båt): I fjor sommer testet vi to av White Shark-båtene: 175 og 225. Allerede da gikk ryktene om at franske Kelt hadde en ny og større båt på tegnebrettet. På Boot 2001 fikk vi endelig se prototypen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nye White Shark strekker seg over 29 fot på kjølen. Ikke så rent lite til en skjærgårdsjeep å være.

Diger og unorsk

White Shark 285 skiller seg da også ut fra den store hop skjærgårdsjeeper. For båten rommer fasiliteter du slettes ikke venter å finne i denne klassen.

Franskmennene har nemlig fått plass til både kabin og pantry i den storvokste jeepen. Det sistnevnte finner du inne i styrekonsollen. Det høres kanskje trangt ut, men faktum er at konsollen på White Shark 285 er dimensjonert slik at byssen faktisk blir relativt rommelig.

Rommelig er derimot ikke kabinen. Under solsengen forut finner du et lite krypinn ikke ulikt slik vi kjenner det fra Ibiza Sport Cab. Ingen suite med andre ord, men stor nok til en overnatting for en eller to personer.

Den nye White Shark-båten er ellers ikke ulik sine mindre søsken. Interiøret er gjennomført enkelt, med mye uteplass. Forut finner du en stor solseng samt spiseplass. Bak vindskjermen er det ståstoler til tre personer. Helt akter er det ytterligere fire sitteplasser.

White Shark er altså ingen båt for de som trives best i en lun kabin under dekk. Derimot er den trolig eksemplarisk som godværsbåt. Vi setter imidlertid spørsmålstegn ved om dette konseptet vil slå an langs vår værbitte kyst.

70 knop

White Shark 285 er ikke bare familiens største skip, det er også det raskeste. Med en twininstallasjon som i sum yter 600 hestekrefter, skal båten være kapabel for hastigheter opp mot 70 knop. Båten skal etter hvert også klargjøres for trippelinstallasjon, uten at dette vil påvirke toppfarten i nevneverdig grad.

Uten motor

Symbolsk nok var White Shark 285 utstilt med blankt akterspeil i Düsseldorf. De franske båtene har nemlig vært ensbetydende med problemrammede Ficht fra Evinrude. Om den motorløse hekken skyldes problemene i OMC, eller at franskmennene ikke tok seg bryet med å montere motorer på prototypen, skal være usagt. Likevel er det ikke usannsynlig at fremtidens hvithaier motoriseres med teknologi fra andre produsenter.

Til ”Sjøen for alle”?

Den norske importøren av White Shark både håper og tror båten vil finne veien til ”Sjøen for alle” i mars. Den franske skjærgårdsjeepen vil da ikke bli blant de billigste båtene: Rundt 846.000 kroner kostet White Shark 285 på messen i Tyskland – med blankt akterspeil.

Relaterte artikler

  • Test: White Shark 175

  • Test: White Shark 225

  • Exit Evinrude og Johnson?

  • Test: Ibiza 20 Sport Cab
  • Tilbake til Boot 2001