Den nye Wagon R+ er et nytt tilskudd på stammen med fremtidens bybiler.
Den nye Wagon R+ er et nytt tilskudd på stammen med fremtidens bybiler.Vis mer

Wagon R+: Japansk suksess til Norge

Suzuki Wagon R+ er enda et tilskudd til utvalget av fremtidens bybiler. Den er liten, men høy, og satser på kunder med øye for plass. Den nye Wagon R+ er en videreutvikling av Wagon R.

Wagon R har vært på det japanske markedet siden 1993, hvor den satte salgsrekord med 500. 000 solgte biler etter tre år og to måneder i salg. Fra produsenten kommer R+ både med en enliters og en 1,2-liters motor. I Norge blir den tilgjengelig kun med 1,2 liter. Med fire sylindere og 16 ventiler kan den sparke i fra med 70 hesters styrke.

Fremtidens bybiler

Japaneren er en femdørs combi-coupe med plass til fire. Takhøyden er stor, slik vi finner den for eksempel i Mercedes A-klasse og Hyundai Atos. Baksetene er nedfellbare hver for seg. Wagon R+ har i tillegg en del finurlige ”hemmelige” rom, som eksempelvis skuff under førersetet for oppbevaring av hva du måtte ønske å plassere der. Et ekstra sikkert sted for oppbevaring er under passasjersetet foran. Det kan vippes opp, og vips, så har du bilens best bevoktede oppbevaringsboks.

Midt i mellom


Du kan få Wagon R+ som forhjulstrekker og firehjulstrekker. ABS-bremser er standard i firehjulstrekkeren, mens det kan påspanderes som ekstrautstyr på forhjulstrekkeren. I tillegg kan nevnes som standardutstyr: servostyring, elektriske vinduer foran, sentrallås og to kollisjonsputer. Utstyrsmessig ligger Wagon R+ et sted mellom hva du finner i A-klasse og Atos. Så er da også prisen behørig plassert midt mellom disse to konkurrentene. Et lite mèn er det likevel at Wagon R+ må sette igjen den femte personen, som ville fått plass i A-klasse og Atos.

Elgsikker

Det var en del tumulter rundt A-klasse og elgtesten. Fra produsenten av Wagon R+ rapporteres det at deres nyvinning er fullstendig elgsikker, og at den passerte den berømte elgtesten med glans. Godt å vite.