Hm, jo, den ser unektelig fortsatt snodig ut, men man får vel ingen (sparebil-)omelett uten å knuse (estetiske) egg. Vil man ha forbruket under 0,1 liter per mil får man altså ta de grep som kreves. Og her er Enlitersbilen, som altså skal i produksjon til neste år. Foto: Automedia
Hm, jo, den ser unektelig fortsatt snodig ut, men man får vel ingen (sparebil-)omelett uten å knuse (estetiske) egg. Vil man ha forbruket under 0,1 liter per mil får man altså ta de grep som kreves. Og her er Enlitersbilen, som altså skal i produksjon til neste år. Foto: AutomediaVis mer

VW XL1 - nå som produksjonsbil

Nå er det bekreftet: VW skal produsere den ekstremt nøysomme XL1.

Dere som husker den spektakulære konseptbilen som ble vist vinteren 2011 vil også huske at det dreide seg om en mer eller mindre eksperimentell prototype og ikke så mange trodde noe på at den ville avstedkomme noe salgbart produkt med noe i nærheten av tilsvarende spesifikasjoner.

LES OGSÅ:

Tilpasset

Men den langsiktige flernivå-strategien Ferdinand Piëch meislet ut på 90-tallet fortsetter å gjelde, selv om det i årenes løp naturlig nok har vært en god del tilpasninger til markedenes utvikling og de økonomiske realiteter.

Ti år senere...

Vi trodde jo allerede i 2008 at lanseringen av Volkswagens "sparebil", hvis konsept var blitt vist første gang allerede i 2002, var nært forestående. Omtrent på den tiden kom imidlertid en viss finanskrise og forpurret gjennomføringen av fremfriftsplanen. Det siste vi så av den var konseptet L1, vist i Frankfurt i 2009.

Det var kanskje like greit, for så fikk man tid på seg til å oppdatere designen en del, og endre konfigurasjonen fra "tandem"-layout (passasjeren bak føreren), på den opprinnelige L1 til mer standard side-om-side-layout på XL1. Dessuten har man gått tilbake til den opprinnelige ambisjonen om en "énlitersbil", altså en bil som klarer seg med en liter drivstoff på 100 kilometer (0,1 l/mil).

Rask, men nøysom: Les her om VW Compact Coupe.

Vi har bildene

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Hm, jo, den ser unektelig fortsatt snodig ut, men man får vel ingen (sparebil-)omelett uten å knuse (estetiske) egg. Vil man ha forbruket under 0,1 liter per mil får man altså ta de grep som kreves. Og her er Enlitersbilen, som altså skal i produksjon til neste år. Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia

Om produksjonsbilen faktisk vil hete XL1 vet vi ikke, men her ser vi den i hvertfall i noe bortimot sin endelige utførelse, snikfotografert av de utrettelige medarbeiderne i Automedia.

For øvrig bekreftes informasjonen om XL1 som skal i produksjon til neste år, altså i 2013. Bilen er ikke større enn en Polo med en bredde på 168 centimeter og en lengde på 397 centimeter. Den er imidlertid en god del lavere med bare 118 centimeter i høyden.

Diesel og strøm

Det er blitt jobbet jevnt og trutt for å nå målet, og resultatet vi ser her er det foreløpig mest oppsiktsvekkende for denne typen bil. Dieselmotoren har to sylindre og et slagvolum på 800 kubikkcentimeter. Maksimal effekt er 48 hestekrefter og dreiemomentet er 121 newtonmeter. Forbrenningsmotorenfår god hjelp av en elmotor på 27 hester som også bidrar med 100 newtonmeter.

Dobbeltkløtsj DSG-kasse med syv trinn overfører kreftene og et litiumionbatteri lagrer energi. Dette er en ladbar hybrid, og den kan dermed kjøres opp til 35 kilometer på bare strøm, hvilket selvsagt er bra for lokalmiljøet i tettbygde strøk.

Batteriet kan lades fra en vanlig stikkontakt og under retardasjon og nedbremsing fungerer elmotoren som generator og lader batteriet. Bilens toppfart er oppgitt til 158 km/t mens 0 til 100 skal kunne gjøres unna på anstendige 11,9 sekunder..

Les også: VW Sport Coupé - rask, men nøysom

Mer realistisk

Som nevnt er XL1 blitt mer praktisk anvendelig enn Frankfurt-konseptet og har to seter i bredden. Vingedøren skal lette inn- og utstigning. Luftmotstanden er redusert i så stor grad det har vært mulig og en Cd på 0,186 er oppnådd.

Lav vekt er også en viktig faktor for å få ned forbruket, og XL 1 har da også en ekstremt lett konstruksjon der store deler av karosseriet består av karbonfiber og forsterket polymer (CFRP) - som er både svært lett og veldig sterkt. På denne måten greide VW å presse bilens vekt ned under 800 kilo.

Se bildene av konseptbilen som ble vist i Qatar:

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen