<strong>STARTER I DAG:</strong> 430.000 tyskere krever erstatning fra Volkswagen etter «Dieselgate»-skandalen. Rettssaken starter i dag. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
STARTER I DAG: 430.000 tyskere krever erstatning fra Volkswagen etter «Dieselgate»-skandalen. Rettssaken starter i dag. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

VW-utslippsjuks behandles i tysk domstol

Mandag starter rettssaken om utslippsjuks mot Volkswagen. Over 430.000 personer er med på det tyske massesøksmålet mot bilprodusenten.

Publisert

Bak søksmålet står den tyske forbrukerrettighetsorganisasjonen Vzbv (Verbraucherzentrale Bundesverband). Saksøkerne krever kompensasjon fra bilprodusenten etter at utslippsjuks med dieselbiler fra VW ble avdekket i 2015.

Vzbv mener Volkswagen med overlegg påførte bilkjøperne skade ved å installere programvare som gjorde at bilene under kontrollert testing slapp ut langt mindre forurensing enn det de gjorde i forbrukernes hender.

– Har ikke vært skadelidende

VWs advokat Martine de Lind van Wijngaarden avviser påstanden og sier bilkjøperne ikke har vært skadelidende.

Hvis saksøkerne skulle få medhold, må deretter hver eneste person som er med på søksmålet, selv legge fram krav overfor bilprodusenten.

VW antyder at en dom vil kunne foreligge tidligst i 2023. Etter det kan det gå minst ett år til for å behandle individuelle krav. På det tidspunktet vil bilenes markedsverdi ha blitt redusert så mye at det vil være billigere for VW å kjøpe dem tilbake.

Forlik?

Vzbv er åpen for å inngå utenomrettslig forlik for å unngå at det går så lang tid, noe organisasjonen mener vil bety at VW likevel må betale ut et betydelig beløp i kompensasjon.

Volkswagen har innrømmet å ha jukset med utslippstester for 11 millioner biler på verdensbasis. Den såkalte dieselgate-skandalen har så langt kostet konsernet over 30 milliarder euro i bøter, kompensasjon og juridiske kostnader.

Dette er saken

* Høsten 2015 innrømmet Volkswagen (VW) å ha installert programvare i elleve millioner dieselbiler som førte til at bilene viste kunstig lave utslipp ved testing.

* Siden er millioner av biler tilbakekalt, og VW har gått med på å betale milliarder i bøter og som kompensasjon til bilkjøpere.

* Så langt har «dieselgate» kostet VW over 30 milliarder euro i bøter, juridiske utgifter og tilbakekjøp og tilbakekalling av kjøretøy.

* VW har blant annet gått med på å betale 15 milliarder dollar i et forlik med amerikanske myndigheter og eierne av om lag 500.000 kjøretøyer der den villedende programvaren var installert.

* Mandag 10. september 2018 startet den første store rettssaken i Tyskland. En stor gruppe aksjonærer saksøkte VW med krav om nesten 9 milliarder euro i kompensasjon.

* Mandag 30. september 2019 startet en domstol i Braunschweig behandlingen av et søksmål fra den tyske forbrukerrettighetsorganisasjonen Vzbv på vegne av over 430.000 bilkjøpere som krever kompensasjon.

* En rekke andre bilprodusenter er blitt etterforsket etter at utslippsskandalen ble avslørt hos VW.

* Den daværende toppsjefen i VWs datterselskap Audi, Rupert Stadler, ble i fjor pågrepet og siktet i forbindelse med utslippssaken. I juli 2019 ble det tatt ut tiltale mot ham. Også VW-eide Porsche og Mercedes-Benz-produsent Daimler granskes.

* Tysk påtalemyndighet besluttet 24. september 2019 å ta ut tiltale mot Volkswagens tidligere toppsjef Martin Winterkorn, nåværende toppsjef Herbert Diess og styreformann Hans Dieter Pötschwith.

(Kilder: DPA, AFP, Der Spiegel, Ritzau)

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer