PRØVEKJØRT: Vi har allerede prøvkjørt VW I.D., som kommer på markedet sent neste år. Foto: Volkswagen
PRØVEKJØRT: Vi har allerede prøvkjørt VW I.D., som kommer på markedet sent neste år. Foto: VolkswagenVis mer

Teknologi:

VW satser på «superbatterier»

Batteriene får nær doblet kapasiteten.

På en pressekonferanse i Dresden var selskapet klar på hva som er fremtidens batterier. Dagens litium-ion batterier inneholder råvarer som det enten er knapphet på, eller som det utvinnes for lite av. På sikt står teknologien for fall, mener batteriekspertene hos Volkswagen.

I fremtidens batterier har de styrt unna flaskehalsene dette medfører.

Men fremtiden er ikke nå. VW skal først selge 10 millioner elbiler, og den jobben starter først med den nye VW I.D-familien, som settes i produksjon mot slutten av neste år.

- Vi har sikret oss råvarer nok til å produsere disse 10 millionene med dagens teknologi, forteller Michael Thiel, ansvarlig for batteriutvikling og produksjonsplanlegging hos VW.

Høyere energitetthet

Fra 2030 vil selskapet kun lansere batterielektriske biler med den nye faststoff-teknologien, forteller de, og viser oss en plansje som viser veien frem mot målet. Underveis skal energitettheten økes, og vekten skal betydelig ned. En av de største kjemiske endringene er at andelen nikkel økes betraktelig.

På batterier som utvikles i dag har man rundt 280 Wh (Watt-timer) per kg batteri. Om vi heller måler i volum, er det snakk om 650 Wh per liter batteri.

Vi skal ikke lenger enn 2 år tilbake før tettheten bare var 410 Wh per liter, eller 170 Wh per kilo, forteller en plansje Thiel viser oss. Så hva så med tiden som kommer?

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2025 vil man med litium-ion ha kommet opp i 800 Wh per liter, eller 350 Wh per kg. batterier, mener Volkswagen. Dette gir en økning i energitetthet på 23 prosent mot batterier som er nyutviklet i 2018. , og nær en dobling av det som var gjeldende i 2014 - en teknologi som sitter av mange av elbilene som ruller rundt i dag.

MER ENERGI: Slik forklarer VW utviklingen i energitetthet. Foto: Fred Magne Skillebæk
MER ENERGI: Slik forklarer VW utviklingen i energitetthet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Men hva så med faststoff-batteriene?
VW anslår at de fra 2030 utelukkende vil benytte faststoffbatterier i alle nyutviklede biler. Per i dag anslår de at disse vil ha en energitetthet på 1000 Wh per liter, eller 350 Wh per kg. For nerdene sier dette at et batteri som i dag veier rundt 600 kg da vil være et energilager på rundt 210 kWh, og hvert litervolum batteri vil veie 2,86 kg.

1000 Wh per liter er en dobling av kapasiteten mot 2017-nivået.

Egen plattform

Alle de nye fullelektriske bilene fra VW skal bygges på deres nye MEB-plattform, som er konstruert fullt og helt for batterielektriske biler. Bare med VW-emblem kommer det fire modeller på denne plattformen innen 2025.

I tillegg skal plattformen brukes av de øvrige merkene i VW-gruppen, Audi, Seat og Skoda.

Den første modellen som kommer er VW I.D, en bil vi prøvekjørte for et år tilbake. Deretter kommer ID. Crozz, I.D. Vizzion og I.D. Buzz på rekke og rad. Plattformen er laget på en måte som gjør at den ikke er låst til akselavstand, og rammeverket til selve batterimodulene er også en del av strukturen som stiver opp og bærer resten av karosseriet.

VW forteller at de skal lage 10 millioner biler på denne MEB-plattformen, og de sier samtidig at de har handlet råvarer til batterier med dagens teknologi for det samme antallet. Det betyr antagelig at VW kommer med ytterligere en ny plattform den dagen de starter innfasingen av batterier basert på faststoff.

MEB: Den modulerbare elektriske plattformen skal dekke alle elbiler fra VW-konsernet, bortsett fra Porsche. Foto: Fred Magne Skillebæk.
MEB: Den modulerbare elektriske plattformen skal dekke alle elbiler fra VW-konsernet, bortsett fra Porsche. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Velger å kjøpe

Cellene som skal brukes i I.D-serien kjøpes av to forskjellige leverandører. Disse cellene pakkes i moduler av VW selv, og settes sammen til hele batteripakker som monteres i bilene. Det er LG Chem som lager de såkalte lommecellene (pouch-cells), mens Samsung leverer prismatiske celler. Dette handler kun i stor grad om hvordan cellene er pakket.

Når du kjøper en ID vet du ikke hvilken type celler som sitter i din bil.

To identiske biler kan ha hver sin type cellestruktur. Dette avhenger av i stor grad av tilgang, leveranser av cellene i seg selv, og produksjonsdato for bilen.

Energimengde og tetthet på disse to løsningene ender uansett opp med å være det samme.

Den tredje typen celler er av den sylindriske typen. Per i dag er det stort sett bare Panasonic som produserer slike til elbiler, og de brukes utelukkende av Tesla.

Det finnes fordeler og ulemper med begge deler, men hovedargumentene fra de fleste leverandører mot å bruke sylindriske celler er at de er runde, og at det blir mye luft mellom cellene – mer enn det som trengs til temperaturstyring. Dermed ender de opp med å være lite plasseffektive.

Samtidig er hver celle relativt liten, noe som betyr at man må ha mange celler. Dette skaper det Elon Musk selv omtaler som mindre produksjonseffektivt. Han har derfor rådet andre produsenter til å se på andre løsninger, og da ender man automatisk opp med lomme eller prismatiske celler, som begge er av den firkantede typen.

Den første ID skal som sagt produseres mot slutten av neste år, og er vi heldige har vi de første på norske veier før neste tiår har startet.