<b>ER DET GOLF ELLER...</b> Polo. Vel, det er sistnevnte småbil, fortsatt 30 centimeter kortere, men med en god del flere av storebrors gode egenskaper, skal vi tro produsenten selv. Foto: VOLKSWAGEN
ER DET GOLF ELLER... Polo. Vel, det er sistnevnte småbil, fortsatt 30 centimeter kortere, men med en god del flere av storebrors gode egenskaper, skal vi tro produsenten selv. Foto: VOLKSWAGENVis mer

VW Polo fornyes

Volkswagen annonserer en oppgradering av småbilsuksessen Polo.

Oppdateringen går på både utseende og motorisering, og prioritet er blitt gitt til lavere forbruk og utslipp samtidig som bilen er enda lettere enn tidligere å forveksle med en Golf.

LES OGSÅ:

På tide med oppdatering

Dagens generasjon VW Polo ble lansert i 2009 - og for drøye fire år siden var den klasseledende på en rekke områder (les om vår testkjøring av den her).

Siden er det kommet en ny og utmerket Toyota Yaris og et friskt pust i form av Peugeot 208, for ikke å snakke om den overraskende gode og veldesignede Renault Clio - som etter vår dom hadde fortjent å selge langt bedre her i landet.

Autodesk VRED Professional 2014
Autodesk VRED Professional 2014
Autodesk VRED Professional 2014
Autodesk VRED Professional 2014
ER DET GOLF ELLER... Polo. Vel, det er sistnevnte småbil, fortsatt 30 centimeter kortere, men med en god del flere av storebrors gode egenskaper, skal vi tro produsenten selv. Foto: VOLKSWAGEN
Autodesk VRED Professional 2014
Autodesk VRED Professional 2014
DIMENSJONER: VW Polo fremstår som en mini-Golf. Foto: VOKSWAGEN

Mer som et mindre Golf-alternativ

Ja, ikke bare er bilen endret visuelt. Pressemeldingen forteller oss til og med at Polo nå blir en enda voksnere småbil og får nyte godt av mye av utstyret som har gjort nettopp storebror Golf klasseledende siden 7. generasjon kom på markedet.

Både informasjons- og underholdningssystemene (under fellesbetegnelsen infotainment), og førerassistanse-systemene er blitt betydelig oppgradert.

Den vil dermed også konkurrere mer effektivt mot en av sine aller farligste rivaler i dag, nemlig Ford Fiesta, som var tidlig ute med å introdusere denslags systemer i småbilklassen da den sist ble fornyet.

Bremser etter kollisjon

VW Polo fornyes

Førerassistanse og sikkerhet er for øvrig et område der bilen vil plassere seg på høyeste nivå tross at den ikke er noen ny konstruksjon i bunn og grunn. Den har fått en god del av anti-kollisjonssystemene som finnes på Golf, og til og med systemet som aktiverer bremsene etter en kollisjon for å begrense skader som nakkesleng ved å hindre heftige returbevegelser.

Det er ingen tvil: Den egentlige småbilen hos Volkswagen i dag er up!, som for øvrig også selges i form av første serieproduserte elektriske Volkswagen, e-up!. Les vår test av den her!

Mindre miljøbelastende

Alle motorene i nykommeren er såkalt EU6-kompatible, det vil si at de klarer de strenge utslippsnormene som blir innført i Europa fra 2015.

Den mest økonomiske blir den nye BlueMotion-varianten, utstyrt med en 3-sylindret 1.4 TDI-dieselmotor, som kan skilte med et offisielt forbruk på 0,32 liter per mil og utslipp av kun 82 gram CO2 per kilometer.

Den nye TDI-motoren med tre sylindre erstatter både den gamle 1.2 og 1.6 TDI og kommer i tre effektvarianter.

Det presenteres ved lansering små, men effektive bensinmotorer på 1,0 og 1,2 liter.

Totalt går forbrukstallene ned med opptil 21 prosent, opplyser Volkswagen.

DIMENSJONER: VW Polo fremstår som en mini-Golf. Foto: VOKSWAGEN
DIMENSJONER: VW Polo fremstår som en mini-Golf. Foto: VOKSWAGEN Vis mer

• Motorer – diesel (ved lansering):

- 1.4 TDI / 75 hk
- 1.4 TDI / 90 hk
- 1.4 TDI /105 hk

• Motorer – bensin (ved lansering):

- 1.0 MPI / 60 hk
- 1.0 MPI / 75 hk
- 1.2 TSI / 90 hk
- 1.2 TSI / 110 hk

Sterkere versjoner av Polo kommer senere, både en Blue GT på 150 hester og en GTI- versjon på 180.

Priser og mer detaljerte data kommer vi tilbake med når lansering av den fornyede Polo nærmer seg.

Polo-kavalkade - 1975-2009:

Første Polo kom i 1975 og var søstermodellen til Audi 50 som kom i 1973. Foto: Volkswagen
Interiøret i første generasjon Polo Foto: Volkswagen
Annen generasjon Polo, her i versjonen Coach, kom i 1982. Foto: Volkswagen
"Coupé"-versjonen av annen generasjon Polo Foto: Volkswagen
Annen generasjon Polo - interiør Foto: Volkswagen
Annen generasjon fikk en ansiktsløftning etter hele ni år - i 1991. Foto: Volkswagen
Tredje generasjon Polo - fra 1994 Foto: Volkswagen
Interiøret i tredje generasjon Foto: Volkswagen
Fjerde generasjon Polo - 2001 Foto: Volkswagen
Fjerde generasjon fikk sin oppgradering i 2005. Foto: Volkswagen
Femte generasjon - 2009 Foto: Knut Moberg