VW Passat W8

GENÈVE (DinSide Motor): Utvendig er det bare små forskjeller på Passat Tdi og den nye toppmodellen W8. Under panseret er forskjellene imidlertid større.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fire forkrommede eksoshaler signaliserer at dette nok ikke var firmabilutgaven av Passat som suste forbi. For fire eksoshaler signaliserer krefter og er – ved siden av et lite skilt – det eneste som viser at denne Passaten har V8 motor.

Skinn, tre og krom

Heller ikke de indre verdier sladrer nevneverdig om at denne Passaten har fire liter slagvolum fordelt på åtte sylindre. Interiøret er riktignok oppgradert noe, men med unntak av noen ekstra krom-ringer, litt treverk og skinnseter, vil de som til daglig kjører Passat diesel kjenne seg igjen i W8.

Firmabil?

Motoren i W8 utvikler 275 hestekrefter og har et dreiemoment på 370 Nm ved 2.750 omdreininger i minuttet. Det holder til en toppfart på 250 kilometer i timen, og for å få kreftene overført til moder jord har Passat W8 firehjulsdriftssystemet 4MOTION som standard. Passat W8 vil bli levert både som sedan og som stasjonsvogn.

Passat W8 er ventet til fedrelandet i løpet av sommeren. Prisen er ikke klar, men mye tyder på at det blir vanskelig å få til en pris som gjør at den ikke rammes av skattereglene for firmabil.

Her finner du flere nyheter fra årets bilutstilling i Genève