<b>KLAR FOR BESTILLING:</b> Nye Passat Alltrack er nå klar for det norske markedet. Prisen begynner på 470 000 kr. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KLAR FOR BESTILLING: Nye Passat Alltrack er nå klar for det norske markedet. Prisen begynner på 470 000 kr. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

VW Passat Alltrack er klar for bestilling

Nye Alltrack ble vist på bilutstillingen i Geneve i februar. Nå er er prisene her og bilen er klar for bestilling i Norge.

Passat Alltrack er en populær bil blant norske bilkunder, og mange har ventet på både pris og mulighet for å bestille.

Prisene er nå klare, og bilen starter på 470.000 kroner. Frakt- og leveringsomkostninger kommer i tillegg.

LES MER: Her er nye Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack er basert på Passat stasjonsvogn med 4Motion (firehjulsdrift). Passat Alltrack har de samme stylingelementene som vi har sett på tidligere Alltrack-modeller. Den har blant annet høyere bakkeklaring og ikke minst med den attraktive kombinasjonen av 4Motion og DSG (dobbelkløtsj-automat).

Nye Passat Alltrack er også bygget på den såkalte MQB-plattformen som vi har skrevet om tidligere.

BRED: Passat Alltrack er like bred som den vanlige - men noe høyere og ser dermed ikke så flat ut. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
BRED: Passat Alltrack er like bred som den vanlige - men noe høyere og ser dermed ikke så flat ut. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Tre motorer

Det vil nå bli mulig å få Alltrack med tre forskjellige motoralternariver. En bensinvariant med 2 liters 150 hk TSI motor med 4Motion og manuell girkasse, vil bli tilgjengelig på et senere tidspunkt.

2,0 150 hk TDI 4Motion manuell kr. 470 000,-
2,0 190 hk TDI 4Motion DSG kr. 540 300,-
2,0 240 hk TDI 4Motion DSG kr. 603.500,-

Det har aldri skilt så lite

Sammenlikner vi Alltrack-prisene med prisene på en vanlig Passat stasjonsvogn med Highline-pakke, skiller det kun 10 000 - 13 000 kr om han velger tilsvarende motor. (Også her er prisene uten frakt- og leveringsomkostninger.)

Det er ifølge VW tidenes laveste tillegg for en Alltrack-variant.

RENE LINJER: Som Alltrack beholder Passat den renskårne linjeføringen, bare med noen røffere detaljer langs nedre del. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
RENE LINJER: Som Alltrack beholder Passat den renskårne linjeføringen, bare med noen røffere detaljer langs nedre del. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Godt utstyrt

I Norge vil standardutstyret på Passat Alltrack være oppgradert til Highline-nivå, og den nye Passat Alltrack vil derfor være en bil med mye utstyr.

Av standardutstyr er det verdt å nevne speilhus i reflekssølv, sorte skjermbredere og sorte kanalskjørt med detaljer i matt krom. Alltrack kommer også med en særegen støtfanger foran og bak med detaljer i sort/matt krom. Grillen er også spesiell med bikubemønster og Alltrack-emblem, og bilen kommer med egne Alltrack-logoer på forskjermene og på bakluken.

Bilen blir levert standard med 18-tommers lettmetallfelger og LED-high lys, med LED på nær-/fjern-/park-/tåkelys og LED baklys.

Innvendig har Passat Alltrack komfortseter i stoff, egen innvendig dekor i instrumentpanel, midtkonsoll og i dørene, samt pedaler i aluminium.

Et kjørefilprogram med Off-Road-Program og nedstigningsassistent kommer også som standard.

Nyttige systemer

Passat Alltrack har den samme teknologien du finner i Passat stasjonsvogn. App-Connect med speiling av smarttelefonen i bilens display er standard. DAB+ er også standard.

Av ekstrautstyr kan Alltrack leveres med Discover Media navigasjon eller Discover Pro med åtte tommers skjerm, Google Earth og Google Street View-integrasjon.

Med Google Earth er kartene basert på satellittbilder som gjør det lettere å orientere seg. Du kan også få Tilhengerassistent, i sammenheng med Park Assist og Rear View. Denne vil hjelpe føreren med å rygge med tilhenger kun ved hjelp av knappen til speiljusteringen.

Med den nye Volkswagen Passat ble bilen enda sikrere og Volkswagen satte en ny standard for sikkerhet i Passat-klassen. ACC adaptiv cruise control med Front Assist og City Nødbrems er standard på alle nye Passater.

OVERRASKER IKKE: Førermiljøet er hentet mer eller mindre direkte fra 8. generasjon Passat. Foto: VOLKSWAGEN
OVERRASKER IKKE: Førermiljøet er hentet mer eller mindre direkte fra 8. generasjon Passat. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Antikollisjon

Pre Crash er et system der bilen kan «forutse» en kritisk situasjon og respondere med å stramme setebeltene samt lukke vinduene dersom disse er åpne, men lar også vinduene ha en liten åpning for å slippe ut lufttrykket forårsaket av utløsningen av en kollisjonspute.

I tillegg vil systemet sette bilens bremsesystem i beredskap for å kunne minimere utfallet dersom en ulykke skulle være uunngåelig. Dette systemet er også standard på alle Passater.

I Norge blir også Passat levert som standard med sidekollisjonsputer også for baksetepassasjerene med automatiske beltestrammere.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.