VW Passat 1.8T

Volkswagen Passat ble den tredje mest solgte bilmodellen i Norge i fjor. Hvorfor?

Da klokkene kimte sine siste slag i det forrige årtusen, var det klart at VW Passat ble den tredje mest solgte bilmodellen i 1999, med en markedsandel på 4,4 prosent. Øverst på pallen ruvet slektningen VW Golf med en markedsandel på 5,8 prosent, og på andreplass kom Opel Astra med 4,5 prosent.

I forhold til 1998 er dette et hakk ned på stigen for Passat: i 1998 havnet nemlig Passat på andreplass over den mest solgte bilmodellen i Norge.

Vår testbil

Vår testbil, en 1.8 5VT sedan, hadde utstyrnivå Highline, som er det høyeste utstyrnivå tilgjengelig i Passat. Grunnmodellen med denne motoren har utstyrnivå Comfortline og koster 289.600 kroner. Med utstyrnivå Highline koster sedanmodellen med denne turbomotoren 302.700 kroner. I tillegg hadde vår testbil en såkalt teknikkpakke, som innebærer alarm, fjernkontroll av sentrallås, kjørecomputer med utvendig temperaturmåler og 12 Volts stikkontakt i bagasjerommet -- som bringer prisen på vår testbil opp i 306.800 kroner.

Familievennlig?

Passat er kjent for komfort, plass og et visst familieapell. Vi vil likevel sette et par spørsmålstegn ved familievennligheten ved denne bilen, i avsnittet om plass og komfort.

Hva gjelder brukervennlighet ved de vitale kontrollorganer, er de aller fleste betjeningsorganer lettleste og lette å finne, med ett unntak: bryteren til varmesetet for sjåføren har en særdeles knotete plassering. Dette er en knapp som skjuler mye glede -- i særdeleshet på denne årstiden -- og som burde være lett å finne. Men dette trinnvise hjulet er skjult bak rattet, og vi må bøye oss til side for å få øye på den.

Hvorfor så populær?

Vi vil gjennom denne testen forsøke å belyse hva grunnen kan være til at Passat er så vidt populær på det norske markedet som salgstallene vitner om. Og ikke minst vil vi stille spørsmålet: Er populariteten fortjent?