VW med oppgradert V5-motor

Ved hjelp av fire ventiler per sylinder har V5-motoren til Volkswagen fått 20 nye hestekrefter. Dermed blir motoren et alternativ for de ønsker litt mer krutt og komfort enn det 1,8-literen med turbo kan by på.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Før oppgraderingen var det ikke mulig å presse ut mer enn 150 hestekrefter fra den 2,3 liter store V5-motoren. V5-eren havnet derfor i skyggen av Volkswagens 1,8-liters motor med turbo, som også yter 150 hestekrefter.

Men nå har altså V5-motoren fått fire ventiler per sylinder, noe som fører til at motoren heretter stiller en klasse over turbomotoren. Antall hestekrefter har kommet opp i 170 og maksimalt dreiemoment er oppe i 220 Nm ved 3.200 o/min, en økning på 15 Nm.

65.000 kroner dyrere

Motoren vil bli tilgjengelig i både Golf, Bora og Passat, og vil bli et interessant alternativ for mange europeiske bilkjøpere. I Norge blir imidlertid situasjonen en annen. For det norske avgiftssystemet, som straffer både vekt, slagvolum og hestekrefter, sørger for at den nye motoren blir nærmest usalgbar her i landet.

Du får nemlig en Volkswagen Golf GTI 1.8 20 V Turbo for drøye 280.000 kroner. Hvis du i putter en V5-motor under panseret, stiger prisen med hele 65.000 kroner til 345.000. Det er en høy pris å betale for 20 hestekrefter og et par tideler raskere akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen.

Kommer i Passat

På grunn av dette besynderlige utslaget av norsk bilavgiftspolitikk, har Volkswagen-importør Harald A. Møller valgt å ikke ta inn verken Golf eller Bora med V5-motor. Bilene kan selvsagt skaffes på bestilling.

Den nye Volkswagen Passat vil imidlertid bli tatt inn til landet med den nye V5-motoren, men da kun i kombinasjon med firehjulsdrift, på Volkswagen-språket 4MOTION. Også denne bilen vil bli dyr, snaue 394.000 kroner, men blir eneste alternativ hvis du ønsker en sprek Passat med firehjulsdrift. Passat 1.8 Turbo, som koster drøye 327.000 kroner, blir nemlig ikke levert med 4MOTION.

Relaterte artikler:
TEST: Nye Volswagen Passat 1.9 TDI