I STORE TREKK: Skissen viser design-ingrediensene som er delvis skjult av kamuflasje på testbilene, men selvsagt er bredde og hjulstørrelse overdrevet på tegningen. Illustrasjon: Volkswagen
I STORE TREKK: Skissen viser design-ingrediensene som er delvis skjult av kamuflasje på testbilene, men selvsagt er bredde og hjulstørrelse overdrevet på tegningen. Illustrasjon: VolkswagenVis mer

Volkswagen T-Cross på veien

VW med helt ny SUV i en ny kategori

Det har vært testkjøring av Volkswagens hittil minste SUV, en crossover ved navn T-Cross, som plasserer seg størrelsesmessig under T-Roc.

Dette er faktisk den tredje nye SUV-en Volkswagen presenterer på under 18 måneder, etter den kompakte T-Roc og den svære Touareg av tredje generasjon. Og det er heller ikke lenge siden andre generasjon Tiguan og storebror, 7-seteren Tiguan Allspace, ble lansert.

Og flere skal det bli - som for eksempel produksjonsversjonen av den helelektriske ID Crozz.

Med andre ord: Den tyske giganten, som inntil 2008 var en helt marginal SUV-aktør, er plutselig blitt en av de virkelig store på området. Og med VW-konsernets øvrige produsenter, Audi, Skoda, Seat, Porsche og Lamborghini, vil VW-gruppen snart ha hele 18 SUV-modeller på det europeiske markedet.

Denne nykommeren entrer den minste SUV/Crossover-kategorien, som består av småbilbaserte biler som er mer høyreiste, har bedre fremkommelighet og bedre plass enn de typiske småbilene.

Nissan Juke, med sin underlige fremtoning, var av de første i denne klassen hvis vi ser bort fra eldre modeller fra Suzuki og Daihatsu. Senere var Peugeot og Renault på banen med 2008 og Captur og den første modellen fra VW-konsernet prøvekjørte vi i fjor: Seat Arona.

MINSTEMANN: Den Polo-baserte SUV-en T-Cross blir femte SUV i VW-sortimentet her hos oss. Til tross for den irriterende kamuflasjen kan vi ane hovedlinjene på bilen, som kan se ut som en Tiguan i miniatyr. Foto: Volkswagen
MINSTEMANN: Den Polo-baserte SUV-en T-Cross blir femte SUV i VW-sortimentet her hos oss. Til tross for den irriterende kamuflasjen kan vi ane hovedlinjene på bilen, som kan se ut som en Tiguan i miniatyr. Foto: Volkswagen Vis mer

Oppblåst Polo

Nye T-Cross er, som sitt søsken Seat Arona, bygget på generasjon to av den modulære MQB-arkitekturen, i minste versjon, A0, som ble lansert med den nyeste Seat Ibiza, som vi prøvekjørte i sommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den er altså også basert på VW Polo, men den er både noen centimeter lengre og hele 11 centimeter høyere. Bilen har en utpreget SUV-fasong, og sitteposisjonen for føreren er ti centimeter høyere enn i Polo.

HØYREIST: I T-Cross vil du sitte ti centimeter høyere enn i lillebror Polo, som den kompakte SUV-en er basert på. Foto: Volkswagen
HØYREIST: I T-Cross vil du sitte ti centimeter høyere enn i lillebror Polo, som den kompakte SUV-en er basert på. Foto: Volkswagen Vis mer

Den skal være vesentlig romsligere enn nevnte Polo. Andre seterad kan skyves frem eller tilbake 15 centimeter i lengderetningen for at man skal kunne velge om man vil ha mye bagasjeplass eller mye bakseteplass - eller middels av hver.

Det betyr også at bagasjeromsvolumet kan varieres fra et minimum på 385 liter (tross alt som i VW Golf), til hele 455 liter med andre seterad i bruk, og opp til maksimalt 1281 liter med baksetene nedfelt.

MINI-TIGUAN: 411 centimeter lang, 156 centimeter høy. Til tross for at den kan utstyres med 18-tommers felger, er T-Cross i VWs nest minste A0-klasse, som ble initiert av Seat Ibiza. Foto: Volkswagen
MINI-TIGUAN: 411 centimeter lang, 156 centimeter høy. Til tross for at den kan utstyres med 18-tommers felger, er T-Cross i VWs nest minste A0-klasse, som ble initiert av Seat Ibiza. Foto: Volkswagen Vis mer

Tre bensin, én diesel

Motorutvalget består av én TDI diesel- og tre TSI-bensinmotorer, to av de sistnevnte begge med tre sylindre og 1,0 liter slagvolum, og én 1,5-liter med 150 hester. Dieselmotoren er en 1,6-liter som yter 95 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 250 newtonmeter.

Bensinmotorene har henholdsvis 95 hester/160 newtonmeter og 115 hester/200 nestonmeter. Sistnevnte og dieselmotoren får en sekstrinns manuell girkasse, mens den svakere bensinmotoren nøyer seg med fem trinn.

Nye VW T-Cross vil gjøre sin offisielle debut i oktober og bilene vi ser på disse bildene er maskerte førproduksjons-testeksemplarer som VW selv har sluppet bildene av sammen med de viktigste data om bilen.

Produksjonen skal igangsettes mot slutten av året og de første bilene skal være hos forhandlerne tidlig i 2019.