FØRST UTE: Her viser Seat-sjef Luca de Meo frem den nye kompakt-SUV-en, som har fått sitt navn etter en liten by på Tenerife - Arona. Sammen med ham står Aronas borgermester. Dermed kommer den spanske konstruktøren først av VW-gruppens merker med en såkalt B-segment-SUV. Foto: Seat
FØRST UTE: Her viser Seat-sjef Luca de Meo frem den nye kompakt-SUV-en, som har fått sitt navn etter en liten by på Tenerife - Arona. Sammen med ham står Aronas borgermester. Dermed kommer den spanske konstruktøren først av VW-gruppens merker med en såkalt B-segment-SUV. Foto: SeatVis mer

Seat Arona er avduket

VW-gruppens første små-SUV snart i Norge

Kommer til Norge om noen måneder – konkurrent til Mazda CX-3, Opel Crossland X og Honda HR-V

Det er litt spesielt at det er merket Seat som får æren av å være først ut med den nyeste kompakt-SUV-en til Volkswagen-gruppen. Som vi nylig kunne fortelle, har den Barcelona-baserte produsenten Seat fått norsk importør igjen, og vil etablere seg på markedet i løpet av de neste månedene. Denne modellen vil bli en viktig brikke i det spillet.

Seat Arona er lillebroren til den tidligere viste Seat Ateca, som er tvillingmodellen til Volkswagen Tiguan.

TREKANT: Seat-modellene kan kjennes igjen på den karakteristiske LED-triangelen i frontlyktene. Foto: SEAT Vis mer

Fra Taigun til Arona

Det er lenge siden Volkswagen viste frem en liten SUV, ved navn Taigun, i konsepts form. Så skjedde det øyensynlig ikke noe mer, og VW-konsernet har hatt litt av hvert å stri med under tiden – men denne klassen er i ferd å bli så viktig at det er en dyd av nødvendighet å være til stede.

Det skjer altså med denne tassen, som er basert på Seat Ibiza – modellen som ble lansert som en forløper for nye VW Polo. Disse bilene deler altså plattform.

STRAMME LINJER: Designspråket har karakter, synes vi. Trekant-temaet skiller den fra andre merker i VW-konsernet. Foto: Seat Vis mer

Men Arona er noe større, og vil nok plassmessig konkurrere med kompaktklassen mer enn med småbilklassen. Bilen er 414 centimeter lang og 154 centimeter høy og dermed henholdsvis 8 og 10 centimeter lengre og høyere enn Ibiza.

Tre eller fire sylindre

Under panseret vil man kunne velge mellom en 1,0-liters bensinmotor med tre sylindre i effektversjonene 95 og 115 hestekrefter med fem- og sekstrinns manuell girkasse. 115-hesteren tilbys også med automat (7-trinns DSG). En toppversjon med firesylindret motor på 150 hester er også tilgjengelig.

Dieselkundene får valget mellom to versjoner av den firesylindrede 1.6 TDI-motoren – også her i 95 og 115-hesters utgaver.

RETTE LINJER: Interiøret i Seat Arona er renskårent oversiktlig med sentral såkalt black panel-skjerm som grensesnitt til multimedia-systemene. Foto: Seat Vis mer

Full sikkerhets- og multimedia-pakke

På utstyrssiden får Arona nyte godt av Volkswagens rikholdige katalog både hva angår multimedia/oppkoblings-løsninger og sikkerhets- og assistansesystemer. Det betyr adaptiv fartsholder, antikollisjonsvarsling og autobrems på flere nivåer, blindsonevarsling, parkeringsassistanse og lignende. Selvsagt tilbys oppkobling via Mirror Link med speiling av smarttelefon via Apple CarPay eller Android Auto.

SPEKTAKULÆRT: Lanseringen av Arona i Barcelona foregikk ved at bilen ble båret over byen i helikopter. Som PR-stunt ble det utvilsomt lagt merke til lokalt. Seat har hovedkvarter og fabrikker i Barcelona-området i Catalonia. Foto: Seat Vis mer

Mer til høsten

Mer om og priser vil vi kunne komme med når den offisielle lanseringen av Seat i Norge annonseres. På spørsmål fra Dinside til Paul Hegna, direktør for konserninformasjon og samfunn hos Møllergruppen angående tidspunkt for lansering i Norge, svarer Hegna:

– Vi arbeider nå med å etablere Seat-organisasjonen i Norge og vi vil gi mer informasjon om de norske planene for Seat i forbindelse med bilmessen i Frankfurt.

Det er bare drøye syv uker til, så vi kommer snart med mer, også om de øvrige Seat-modellene vi kan vente oss fremover.

Les også:
Nye Mini Countryman: Mer komplett små-"SUV"
Småsuv i test: Renault Captur
Duell: Mazda CX-3 mot Honda HR-V

Flere bilder:

Alle foto: Seat