Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

VW Golf MK1 Cabriolet (1986)

Golf har etter hvert blitt en ekte folke-cabriolet. Nå kan du gjøre et skikkelig veterankupp på den første og mest ikoniske av dem alle…

Golf dukket opp allerede i 1974, og kom i cabriolet-utførelse i 1980. Dette var den aller første ”billig-cabrioleten”, en trend som Volkswagen har vært ledende på siden. 112 GTI-hester – gode som nye – brummer herlig når vi vrir om nøkkelen på 86-modellen vi har fått låne.

LES OGSÅ:

Lyden sender små ilinger nedover ryggraden. Minner om ungdomstid, klining i baksetet og lørdagskvelder på torget dukker opp i bakhodet. Gi gass, og moroa begynner for alvor. Dette er en bil med sjel! Clutchen er riktignok knallhard, noe som er slitsomt når vi stanger fra lyskryss til lyskryss i byen. Støtdemperne ojer seg litt inn i svingene, men grepet er fortsatt bra. Det trekker litt kaldt i nakken i over 120 km/t. Men siden det ikke er lov til å kjøre så fort, er det jo heller ikke noe problem…

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Man sitter fortsatt godt i de 16 år gamle sportssetene og GTI-rattet er fortsatt som limt i håndflatene – skapt for aktiv kjøring. Interiøret er spartansk og bærer preg av at det begynner å bli gammelt.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
På tross av at det elektriske er i dårlig stand og oljeflekker danner seg under fronten, skjønner vi at her blir det mye moro for pengene. Og det er før vi har kjørt en eneste meter! Hvis du finner et eksemplar i god stand, kan den også anses for å være et investeringsobjekt. Bare pass på rusta, og at den faktisk ER original…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Golf GTI MK1 Cabriolet (1986)

Rimelig cab med investeringspotensial

Regn med å koste på litt