VW Golf i råskinn-utgave

Dagens Volkswagen Golf, fjerde generasjon, begynner å bli gammel og selger ikke like godt som før. Golf R32 har som oppgave å gi ny glans til en falmende stjerne.

VW Golf i råskinn-utgave
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ingen hemmelighet at neste generasjon Golf, Golf V, vil bli lansert i løpet av neste år. Det betyr at dagens utgave, som har vært på markedet siden 1997, er i slutten av sitt livsløp.

Bilmodeller som nærmer seg utfasing er som regel vanskelige å selge. For hvem ønsker å være den siste som kjøper den gamle utgaven? Hvorfor ikke vente på neste generasjon, som sannsynligvis både er en bedre og mer moderne bil?

Velkjent problemstilling

Alle bilfabrikanter stilles jevnlig overfor det samme problemet - hvordan unngå at salget av en utgående modell raser mens folk venter på en ny utgave? Et av svarene på denne utfordringen er å lansere spesial-utgaver av den utgående modellen - og håpe på at man ved hjelp av disse oppnår mediedekning og fornyet interesse omkring den utgående modellen.

Spinoff

Og nettopp denne løsningen er det Volkswagen nå har valgt, ved å lansere råtassen R32. Golf R32 er i seg selv en marginal bil for spesielt interesserte og vil aldri bli noen storselger. Men det interessante er ikke R32, det interessante er den såkalte spinoff-effekten. Målet er nemlig at interessen omkring R32 skal generere økt salg av helt ordinære Golfer.

6,4 sekunder

Nå er det for så vidt ikke oppsiktsvekkende i seg selv at Volkswagen har plassert en V6-motor under et Golf-panser. Golf 2.8 4Motion kom på markedet allerede i 1999 og kunne by på 204 hestekrefter og 0-100 på 7,1 sekunder. Likevel, nykommeren Golf R32 er strået hvassere.

Den 3,2 liter store motoren, som er hentet fra Volkswagens nye storbil Phaeton, yter respektable 241 hestekrefter ved 6.250 o/min og 320 Nm allerede fra 2.800 omdreininger. Dette holder til å bringe råtassen fra 0-100 på bare 6,4 sekunder, noe som faktisk gjør den en tidel raskere enn Porsche Boxster. Toppfarten er det heller ikke noe å si på - 245 kilometer i timen.

Firehjulsdrift og fete dekk

VW Golf i råskinn-utgave

Slike krefter ville blitt vanskelig å temme med en ordinær Golf. Derfor er ikke R32 bare utrustet med firehjulsdrift, den er i tillegg satt opp med dekk i dimensjon 225/40-18. Bilen er også senket 30 millimeter og har ifølge Volkswagen fått et skikkelig sportsunderstell.

Foruten de store hjulene vil R32 kjennetegnes ved store luftinntak i front og to voksne eksosrør under bakre støtfanger.

Ikke til Norge

Ifølge Volkswagen vil Golf R32 bli introdusert på det tyske markedet på sensommeren. Det norske bilavgiftssystemet tar imidlertid knekken på denne bilen. Engangsavgiften ville alene utgjort langt over 300.000 kroner, noe som ville ha gjort bilen nærmest usalgbar her i landet. Den norske Volkswagen-importøren melder derfor at R32 ikke vil bli tatt inn til Norge.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Volkswagen-nyheter
  • Her finner du våre Volkswagen spionartikler
  • Her finner du våre Volkswagen lanseringsartikler
  • Her finner du våre Volkswagen-tester