VW Golf 1.4 Firstline stasjonsvogn - Ribbet kvalitetsbil

Etter at Volkswagen sluttet å lage stasjonsvogn-utgaver av Polo, er Golf 1.4 Firstline blitt den billigste stasjonsvognen i Volkswagen-familien.

VW Golf 1.4 Firstline stasjonsvogn - Ribbet kvalitetsbil

For drøye 190.000 kroner får du nemlig en lang Golf med 1,4-liters bensinmotor og 75 hestekrefter. Men er du glad i knapper og brytere, er ikke Firstline noe for deg. For her finner du verken elektrisk justerbare speil eller elektriske vindusheiser. På den annen side kan du glede deg over klimaanlegg og en brukervennlig kjørecomputer.

Gode forseter

Golf er en rommelig bil, og 1.4 Firstline er selvsagt intet unntak. Forsetepassasjerene har svært god plass til både ben og skuldre, og sitter trygt plantet i gode seter. Forsetene gir god sidestøtte for både lår og rygg og har en god sittepute. Volkswagen fortjener også skryt for valget av setestoff. Vi tilbrakte nemlig mange timer i forsetene uten at det oppsto noen følelse av klamhet.

Trangt baksete

Baksetet er imidlertid for trangt. Dårlig benplass og liten takhøyde gjør nemlig baksetene ukomfortable for voksne. To voksne kan nok holde ut kortere distanser, mens tre voksne baksetepassasjerer ikke bør praktiseres for ofte. Vi er også overrasket over at bilen bare er utstyrt med to hodestøtter og to trepunktsbelter.

Heller ikke bagasjerommet er det største i klassen. Men med 460 liter bak baksetene, og 1.470 liter med baksetene nedfelt, har du selvsagt langt mer plass enn en kombibil kan by på. Men lastekanten er dessverre høy. I tillegg må du bruke relativt mye makt for å lukke bakdøren.

Solid inntrykk

Golfens største styrke er kvalitetsinntrykket. Volkswagen har holdt seg unna den billigste plasten, og store deler av dashbordet er kledd i polstrede materialer. Resultatet er fravær av vibrasjoner og ulyder, noe som gir en følelse av å befinne seg i en mer eksklusiv bil enn det prisen skulle tilsi. Instrumentene er oversiktlige og lettleste, og brytere og hendler lettbetjente. Trykke-glade personer kan, i mangel av elektriske vindusheiser og speil, trykke i vei på den lettbetjente kjørecomputeren.

Effektivt klimaanlegg

Det manuelle klimaanlegget er effektivt, og det tar ikke mange minutter før sommervarmen er forduftet. Vi ble imidlertid skuffet over vindusviskerne. I stedet for å fjerne vannet effektivt, fordelte de vannet jevnt utover frontruten. Irriterende.

Bilen er relativt godt støyisolert og du hører lite til dekkenes rulling. Bilen er utstyrt med såkalte takrails, og disse avstedkommer en del vindstøy, uten at det blir sjenerende. Det hender også at noe motorstøy når inn i kupeen. Årsaken finner du i neste avsnitt.

Ingen racer

Stasjonsvognutgaven av Golf 1.4 Firstline veier nesten 1.200 kilo, noe som blir i meste laget for en 1,4-liter med 75 hestekrefter og 128 Nm. Ikke sånn å forstå, motoren fungerer utmerket både ved bykjøring og på flat landevei. Men bilen bruker 14,1 sekunder fra 0-100 km/t. Og når bakkene blir bratte, savner man mer dreiemoment. Resultatet blir hyppig giring og kjøring på høyt turtall, noe som avstedkommer en del motorstøy.

Girkassen er lettsjaltet og den korte girspaken ligger godt i hånden. Dermed blir det litt mindre irriterende at girspaken må brukes såpass ofte.

Lavt forbruk

Forbruket er det imidlertid ingen ting å si på. Motoren, som er utstyrt med fire ventiler per sylinder, klarte seg med 0,75 liter per mil ved landeveiskjøring. Da var bilen lastet opp med tre passasjerer og bagasje.

Kjøreegenskapene er svært gode, og bilen takler de 75 hestekreftene uten problemer. 1.4 Firstline stasjonsvogn ligger godt på veien, og skal provoseres kraftig før den får problemer med veggrepet på tørr asfalt. Bilen sier i tillegg fra i god tid før hjulene slipper ved å understyre.

Også demperne er gode, og takler de fleste ujevnheter på en god måte. Fullt opplastet blir bilen imidlertid ganske lav under buken, og man blir nødt til å ta det rolig på dårlige veier.

Relaterte artikler:

Full test av VW Golf 1.4 Firstline kombi
Test: Golf 1.4 - er den like bra med den minste motoren?

Full test av VW Golf 1.6 Higline stasjonsvogn
Test: Golf Stasjonsvogn - Passat light

Sammenligningstest
VW Golf 1.4 Trendline møter Mazda 323F og Toyota Corolla 1.4 Linea Terra