VW: Folkelig elektronikk, billig Arosa og fet Bentley

VW har mange jern i ilden, og startet årets IAA-messe med å vise frem to kontrastfylte modeller, samt en folkelig nyhet.

Så sent som i fjor satte VW Elektronisk Stabilitetsprogram (ESP) på tilleggsmenyen for toppmodellene av Passat og Golf. De har nok sett at dette tilleggsutstyret er svært så populært, men viser også til medisinske studier som påpeker at ESP har en såvidt gunstig innvirkning på sjåførenes oppførsel at de nå introduserer ESP som standardutstyr i Golf, Bora og Passat.

Når dette kommer som standardutstyr i Norge, er enda ikke fastsatt, kunne en overrasket informasjonssjef hos den norske VW-importøren fortelle.

Sportslig Polo

VW benyttet også anledningen til å vise frem sin nye Polo, som fra utsiden får en svært kraftig og markant støtfanger. De viktigste endringene finner du likevel inne i bilen, bilens interiør har blitt betydelig oppgradert -- heldigvis.

Den nye Poloen er ventet til Norge rett over nyåret.

Kjip Arosa

Nåja. Kjip i første rekke fordi den bruker svært lite drivstoff. En ventet, og derfor lite overraskende nyhet fra VW-gruppens spanske lillebror Seat, var at de har puttet 3-litersmotoren (altså motoren som skal bringe forbruket ned i 0,3 liter pr. mil) inn i en Seat Arosa. Som ikke har blitt oppgradert. Gjesp.

Fullt trøkk fra Bentley

Kjedelig var derimot ikke Bentley Arnage. Hva sies om en 6,75-liters V-8 motor med turbo og 405 hk? -- Vi gir britene det britene vil ha, var Ferdinan Piëchs provoserende kommentar....

I denne artikkelen finner du bilder av Bentley Arnage og Seat Arosa. Flere bilder av den nye Poloen blir lagt til etterhvert.