VW ønsker å bli størst på elbiler. e-Up! er deres første våpen i kampen.  Foto: Knut Arne Marcussen
VW ønsker å bli størst på elbiler. e-Up! er deres første våpen i kampen. Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

VW e-Up! Sikter mot toppen

Nye e-Up! blir første elbil ut fra VW. Nå har den kommet til landet.

- Planen er klar, vi skal bli en ledende aktør i elbil-markedet, sier Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby hos importøren Harald A. Møller.

LES OGSÅ:

Med det sender han et tydelig signal til andre importører av elektriske biler om at det store lokomotivet, (Harald A. Møller er Norges største bilimportør), har begynt å bevege på seg.

De har allerede inne 1000 bestillinger på nykommeren som får en startpris fra 182.700 kroner, og ligger med det an til en 12 prosents markedsandel av elbil-salget i år.

For neste år er målet satt til 35 prosent, godt hjulpet av elektrisk Golf som kommer i mai. Men først ut er altså e-Up!, og vi har fått anledning til en kort kjøretur for å bli bedre kjent med bilen.

Som søster, så bror

I all enkelhet kan vi si at e-Up! i stor grad ligner mye på vanlig Up!. Den er knøttliten, men byr på rimelig greie kjøreegenskaper og et respektabelt skyv fra den 82-hester sterke elektrisitetsmotoren.

0–100 km/t går unna på 12,4 sekunder og toppfarten er oppgitt til 130 km/t.

En fyldigere rapport om hvordan e-Up! er å kjøre kommer vi tilbake til straks vi har fått testet bilen skikkelig.

LES ALT OM ELBIL PÅ DINSIDE MOTOR

Se flere bilder av e-Up!:

VW ønsker å bli størst på elbiler. e-Up! er deres første våpen i kampen. Foto: Knut Arne Marcussen

Åtte års batterigaranti

Volkswagen er smarte nok til tidlig å opplyse at rekkevidden vil variere i vårt klima-variable land. Offisielt sier den 16 mil, men de erkjenner at den vinterstid kan reduseres helt ned mot 8 mil. Dette avhenger selvsagt også av mange andre faktorer som motbakker, kjørestil, hvor mange personer bilen er fylt med osv.

Skulle du allerede nå engste deg for kvaliteten på batteriene, kan Volkswagen betrygge deg en garanti på åtte år eller inntil 160 000 km på dem. I tillegg garanteres det at 70 prosent av batteriet skal virke opptil åtte år.

Batteriet består av 17 moduler og 204 celler med en totalvekt på 230 kilo. Det er produsert av Volkswagen selv og de sier prisen for et helt batteri ligger på 45–50 000 kroner. Men denne prisen skal reduseres med tiden.

Dette er storebror e-Golf

Godt utstyrt

Et annet punkt Volkswagen legger til grunn for sin tro på suksess er utstyrsnivået elbilen leveres med. Som vanlig Up! har den City Nødbrems-funksjon, ESP, bluetooth, navigasjon, høydejusterbart førersete og mye mer. Ekstrautstyrslisten er uvanlig kort og inkluderer metallic lakk, Teknikkpakke (p-sensor bak og cruise control), og DAB-radio. Da gjenstår det bare å se om dette er elbilen som vil overta tronen fra bestselgeren Nissan Leaf.

Se flere bilder innvendig:

Dette er dens rake motsetning

Benytte hurtiglader? Les dette først!

Det finnes en rekke hurtigladere rundt omkring på bensinstasjoner, kjøpesentre og andre naturlige stoppunkter. Med dem kan du stort sett lade opp 80 prosent av batteriet på rundt en halvtime.

Men disse kan dessverre ikke benyttes på nye VW e-Up!. Årsaken til det er at de eksisterende elbilene på markedet har en helt annen hurtigladerløsning.

Vi lar prosjektleder Ole Henrik Hannisdal hos Grønn Bil forklare:
-Utgangspunktet for en hurtiglader er at vekselstrøm skal gjøres om til likestrøm. Strømmengden er stor, 50 kilowatt, noe som tilsvarer rundt tre eneboliger med strømforbruket på for fullt. Så er det slik at de nye elbilene fra Tyskland benytter seg av en ny hurtigladerløsning som heter CCS (Combined Charging System), en løsning vi tror er fremtiden.

Dette er de viktigste elbilfordelene

Nye hurtigladere kommer

På de hurtigladestasjonene som i dag finnes rundt omkring er det en annen løsning som kalles CHAdeMO. Det ideelle ville kanskje være å benytte en adapter, slik at du kan lade opp den nye e-Up!’en din på en av de eksisterende stasjonene. Det lar seg dessverre ikke gjøre selv om laderne i utgangspunktet er veldig like bortsett fra selve ladepluggen.

Det skyldes den store strømmengden. I stedet må du belage deg på å vente til våren. Først da begynner prosessen for alvor med å sette opp hurtigladere tilpasset CCS-løsningen. Et 30-talls ladestasjoner er allerede på gang.

Utviklingen på dette kan du følge via hurtiglade-kartet på elbil.no. Jeg tror vi etter hvert vil få oppgradert en del av dagens hurtigladere med to uttak, slik at de også kan benyttes på CCS-løsningen, avslutter Ole Henrik Hannisdal.

.