VW D1: De første bildene

Neste sommer trenger man ikke skamme seg over å besøke Kjell Inge Røkke i en Volkswagen. I juni kommer nemlig Volkswagen D1 til landet.

VW D1: De første bildene
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volkswagen D1 er en luksus-limousin som ikke står tilbake for verken Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ eller Mercedes-Benz S-klasse. Med D1 har nemlig Volkswagen bestemt seg for å leke med de store og ta steget inn i luksusbil-klassen en gang for alle.

Det betyr selvsagt at bilen blir fullstendig uoppnåelig for oss vanlig dødelige. I Norge vil prisen starte på omlag 1,2 millioner kroner og ende opp på omkring 1,8 millioner.

420 bensinhester

Så er heller ikke D1 noen vanlig Passat. Bilen blir i Norge kun tilgjengelig med to motorer, begge enorme og med voldsomme ytelser. Den største, døpt W12, er en bensinmotor med hele 6 liter slagvolum. Monsteret yter formidable 420 hestekrefter ved 6.000 o/min, hele 63 hestekrefter mer enn motoren i Mercedes-Benz S 600 L. Dreiemomentet er det heller ikke noe å si på - 550 Nm ved 4.750 o/min.

750 newtonmeter

Men er det dreiemoment du er ute etter, bør du heller velge dieselmotoren. Denne V10-motoren har et slagvolum på 5 liter og yter dramatiske 750 newtonmeter. En kratigere dieselmotor har aldri eksistert i noen serieprodusert personbil. Med et slikt dreiemoment vil vi tro at det er mulig å trekke både to og tre campingvogner oppover Trollstigen. Motoren mangler selvsagt heller ikke effekt. V10-motoren yter akseptable 313 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

D1 vil også bli levert med en 3,2-liters V6-motor som yter 241 hestekrefter. Denne vil imidlertid ikke bli tatt inn til Norge.

Firehjulsdrift

VW D1: De første bildene

Med slike krefter under panseret er D1 selvsagt utrustet med firehjulsdrift. Volkswagen kan også melde at bilen er utstyrt med elektronisk styrt luftfjæring av den trinnløse typen.

Innvendig er bilen selvsagt proppet full av luksusutstyr. Hva som inngår i standardutstyret vet vi foreløpig ikke, men at det er mulig å betale seg til både telefon, TV, navigasjonsanlegg og tallrike høyttalere er et faktum.

100 i døgnet

Volkswagen produserte i fjor over 3 millioner biler og er med det verdens nest største personbilmerke. D1 blir imidlertid et langt mer sjeldent syn enn Polo, Golf og Passat. Det skal nemlig ikke produseres mer enn 100 stykk D1 i døgnet.

Vi har nå omtalt bilen som "D1". Men det er faktisk ikke sikkert at dette vil bli bilens endelige navn, selv om navnet åpenbart klinger godt når det uttales på engelsk. Ifølge Volkswagen arbeides det nemlig med å finne et annet navn på den nye "folkevognen".

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Volkswagen-nyheter
  • Her finner du våre Volkswagen-tester