Vurdering Plass og fleksibilitet

Med svært ulike løsninger og karosseriformer var det nokså vrient å kåre en testvinner på dette området. Men smartest var tyskeren.

Likevel holdt det ikke til topplassering, og du kan saktens stille deg spørsmålet: Hvorfor ikke? Årsaken er rett og slett at Citroën Berlingo har overlegent størst innvendig plass, selv om den ikke er like fleksibel som Opel Zafira og Mazda Premacy.

Hva med 7 seter?

Og man kan jo fort la seg imponere av Opel Zafira, med sine 7 seter. Men spørsmålet er: hvor ofte får du bruk for det? Nettopp av denne grunn har man i Europa valgt å ta inn Mazda Premacy med bare 5 seter, selv om det er plass til 7 seter i bilen. Hovedårsak: Få har bruk for disse ekstra setene, og jo flere passasjerer man putter inn i bilen, desto mindre bagasje er det plass til.

Og når vi tenker etter er de 2 ekstrasetene i høyeste grad med på å fordyre bilen betraktelig. Bilen skal testes med tanke på kollisjonssikkerhet, den skal ha godkjente beltestrammere og så videre...

Om vi skal tippe, vil vi tro at de to baksetene i Opel Zafira fordyrer bilen med minst 10 - 20.000 kroner, og nytten for de fleste bilkjøpere er svært så begrenset.

Tallenes tale

Vi har målt opp testbilenes bagasjerom på ulike steder, og ser du etter vil du finne at Premacy, Zafira og Berlingo kniver skarpt. Men Premacy taper kampen ettersom bredden mellom hjulkassene er minst i denne bilen, og det er dermed vanskeligst å utnytte plassen i denne bilen.

Berlingo vinner suverent, den minste bredden i bagasjerommet er på imponerende 119 cm mot Space Stars 90 cm. Berlingo har også den bredeste og høyeste bakluken, og den nest laveste innlastingshøyden -- og er derfor desidert enklest å laste av samtlige biler.

Vår rangering:

1. Citroën Berlingo
2. Opel Zafira
3. Mazda Premacy
4. Mitsubishi Space Star