Uber-biler involvert i 37 krasjer

Vurderer straffeforfølgelse

Før en omstridt dødsulykke i 2018 hadde Ubers selvkjørende biler vært involvert i 37 kollisjoner. Under dødsulykken så hjelpe-sjåføren på reality-TV.

SELVKJØRENDE VOLVO: Uber har benyttet modifiserte utgaver av Volvos SUV-er i sine tester i trafikken. Det var en slik som sto bak ulykken med dødelig utgang. Foto: Uber
SELVKJØRENDE VOLVO: Uber har benyttet modifiserte utgaver av Volvos SUV-er i sine tester i trafikken. Det var en slik som sto bak ulykken med dødelig utgang. Foto: Uber Vis mer

Det er en ny rapport fra amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB), som viser hvordan Uber Technologies selvkjørende testbiler klarte seg i trafikken i USA, forut for dødsulykken i 2018.

Konklusjonen er at de fra september 2016, til den fatale ulykken i Arizona i mars i fjor, hadde vært involvert i 37 kollisjoner. I 33 av disse ulykkene oppsto det kollisjon med andre biler. I de fleste ulykkene var ikke den selvkjørende bilen i stand til å forstå og reagere riktig på hendelser foran seg på veien.

LENGE TIL: Dødsulykken i USA har ført til at mange tror de tar mange år før vi kan blir transportert på denne måten fram og tilbake til jobben. Foto: Volvo
LENGE TIL: Dødsulykken i USA har ført til at mange tror de tar mange år før vi kan blir transportert på denne måten fram og tilbake til jobben. Foto: Volvo Vis mer

- Gjør tiltak

Etter dødsulykken beordret myndighetene en stopp av Ubers tester. De ble først gjenopptatt i Pennsylvania i desember i fjor, med forbedrede dataprogrammer og kraftig skjerpede sikkerhetstiltak.

Til Automotive News sier en talsmann for Uber Technologies at de er svært lei seg for ulykken som drepte Elaine Herzberg.

- Vi har satt i verk flere tiltak for å forbedre sikkerheten i de selvkjørende testbilene våre. Vi setter stor pris på de grundige undersøkelsene til NTSB og vil studere anbefalingene deres nøye, sier Sarah Abboud.

KJENNER IGJEN: De «selvkjørende» bilene har både radar, kameraer og lidar, en fjernmåler som baserer seg på tilbakespredning av lys, som skal oppdage og kjenne igjen objekter og situasjoner rundt seg i trafikken. Foto/illustrasjon: Volvo
KJENNER IGJEN: De «selvkjørende» bilene har både radar, kameraer og lidar, en fjernmåler som baserer seg på tilbakespredning av lys, som skal oppdage og kjenne igjen objekter og situasjoner rundt seg i trafikken. Foto/illustrasjon: Volvo Vis mer

- Mulig å unngå

Politiet har tidligere fortalt at det hadde vært fullt mulig å unngå ulykken, men at sjåføren, som var på plass for å ta over dersom den selvkjørende bilen mistet kontrollen, satt og så på «The Voice» på TV da fotgjengeren ble påkjørt.

Ulykken var den første fatale som involverte en selvkjørende bil, noe som har ført til tvil om hvor lang tid det vil ta å få slike biler ut i vanlig trafikk.

I rapporten sier NTSB blant annet at den nye programvaren som Uber nå har installert i bilene, ville vært i stand til å oppdage og klassifisere fotgjengeren på en avstand rundt 88 meter, før tidspunktet for det som ble en dødsulykke. Bilen ville dermed vært i stand til å gjøre en kontrollert nedbremsing mer enn fire sekunder før kollisjonen.

Tidligere i år konkluderte påtalemyndighetene i Arizona at Uber ikke kunne holdes juridisk ansvarlig for dødsulykken. Politiet har imidlertid gjennomført tester for å se om hjelpe-sjåføren i bilen skal tiltales for uaktsomhet.