Går på strøm

Volvos nye panserbil gjør utrolige ting

Blir dette det nye, pansrete kjøretøyet for det norske forsvaret? Det har både diesel- og elmotor, kjører sideveis som en krabbe og kan slippes fra fly.

STILLEGÅENDE: Batteriene og den elektriske motoren gir en rekkevidde på ni kilometer. Sammen med dieselmotoren gir det en rask akselerasjon og på strøm er bilen helt stillegående. Foto: Arquus
STILLEGÅENDE: Batteriene og den elektriske motoren gir en rekkevidde på ni kilometer. Sammen med dieselmotoren gir det en rask akselerasjon og på strøm er bilen helt stillegående. Foto: Arquus Vis mer

Den franske produsenten av militære kjøretøyer, Arquus, eies av Volvo. Deres nyeste oppdrag har vært å utvikle et lett pansret kjøretøy, som kan brukes av militæret.

Navnet er blitt Scarabé, en «bille» på fransk. Den skiller seg ganske dramatisk fra den Volvo-jeepen mange norske menn og kvinner stiftet bekjentskap med under sin tid i militæret. De store hjulene er kanskje det som minner mest.

Sideveis som en krabbe

«Bille» er egentlig ikke noe godt navn på kjøretøyet. «Krabbe» hadde vært riktigere.

En av Scarabés egenskaper er nemlig å kunne bevege seg sideveis. Den kan ikke bare bevege seg rundt hindre som miner og store steiner på denne måten, men er også svært manøvrerbar i terrenget og i trange gater.

Bilen driver på alle hjulene, samtidig som for- og bakhjulene kan svinges i samme retning eller i motsatt retning av hverandre.

SOM EN KRABBE: Bilen er svært manøvrerbar, og kan bevege seg sideveis forbi miner eller rundt hjørner i trange gater. Foto: Arquus
SOM EN KRABBE: Bilen er svært manøvrerbar, og kan bevege seg sideveis forbi miner eller rundt hjørner i trange gater. Foto: Arquus Vis mer

Bilen har en skyvedør på hver side, slik at soldatene kan komme seg ut og inn selv i trange gater. For å åpne dørene fra utsiden, må du ha en fjernkontroll. Det er ingen dørhåndtak. Det betyr ekstra sikkerhet for soldatene ombord.

På taket kan bilen frakte en radar, et 12,7 millimeter maskingevær, en 30 millimeter kanon for anti-tank granater eller en rakettkaster med mellomlang rekkevidde.

El og dieselmotor

Bilen har to motorer, en diesel på 300 hester og en elektrisk på 103, og kan frakte mer enn to tonn med utstyr, inkludert våpen.

Begge motorene er plassert bak. Dieselmotoren kan kjøre 990 kilometer på en tank, mens elmotoren, som får strøm fra to batterier i bunnen av bilen, bare klarer rundt ni kilometer. Batterienes plassering gir ekstra beskyttelse mot miner eller andre eksplosiver under bilen.

FOR FIRE: Scarabé har plass til fire og to tonn utstyr, inkludert våpen. En henger med egen motor, som kan ta ytterligere fire tonn, står på listen over ekstrautstyr. Foto: Arquus
FOR FIRE: Scarabé har plass til fire og to tonn utstyr, inkludert våpen. En henger med egen motor, som kan ta ytterligere fire tonn, står på listen over ekstrautstyr. Foto: Arquus Vis mer

Fabrikken har brukt lette materialer for å gjøre kjøretøyet så enkelt å manøvrere som mulig, men likevel snakker vi om en vekt på 6,6 tonn. Scarabé er mindre enn amerikanske Humvee, akselererer raskere og har en toppfart på 120 km/t.

Kjøres med fjernkontroll

– I tillegg til å bruke nye materialer for pansringen, har vi jobbet mye med akselerasjonen og hastigheten til Scarabé. Et kjøretøy som er raskt og lett å manøvrere, er også en viktig del av sikkerheten. Denne bilen skal være rask nok til å smette unna en anti-tank rakett, sier Emmanuel Levacher, som er sjef for Arquus.

SLIPP FRA FLY: Bilen er bygget for å kunne tåle et slipp fra fly i lav høyde. Foto: Arquus
SLIPP FRA FLY: Bilen er bygget for å kunne tåle et slipp fra fly i lav høyde. Foto: Arquus Vis mer

Et system, som er utviklet av Volvo, gjør at bilen kan styres og kjøres med en fjernkontroll, selv i terrenget og selv om den er langt unna. Neste steg i utviklingen blir å utstyre bilen med en drone som kan fortelle sjåføren hva som befinner seg lenger fram på veien og hvor fienden har stillinger.

Sist men ikke minst kan bilen slippes fra fly i lav høyde, uten fallskjerm. Prisen på kjøretøyet har fabrikken ennå ikke avslørt.