Volvo XC40 Recharge til salgs 2020

Volvos første elbil kan bestilles

9000 nordmenn står på venteliste. De første bilene kommer allerede i år.

VOLVO XC40 RECHARGE: Fra i dag kan nordmenn bestille den første elbilen til Volvo. Foto: Knut Moberg
VOLVO XC40 RECHARGE: Fra i dag kan nordmenn bestille den første elbilen til Volvo. Foto: Knut Moberg Vis mer

I dag åpner Volvo for bestillinger av XC40 Recharge, merkets første masseproduserte helelektriske bil. Dette er det mange nordmenn som har ventet på.

Volvo har også et søstermerke, Polestar, som for fire måneder siden åpnet for bestilling på sin første elbil.

- Vi gleder oss veldig til at norske kunder endelig kan bestille vår første helelektriske SUV. Vi har hatt 9000 på interesselisten etter at bilen ble vist fram første gang, og mange av disse gleder seg til å bestille elbil fra Volvo i dag, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway i en pressemelding torsdag morgen. 

- Fremtiden er elektrisk

SUV-en med det lange navnet «XC40 Recharge Pure Electric» blir en del av en helt ny modellportefølje fra Volvo. De neste fem årene skal Volvo lansere en ny helelektrisk modell hvert år, og i 2025 skal halvparten av det globale nybilsalget komme fra helelektriske biler, mens resten skal være hybridbiler, skriver Volvo.

Recharge blir Volvos overliggende navn for alle rene elbiler og ladbare hybrider. 

– Vi har sagt det mange ganger før: Volvo Cars’ framtid er elektrisk. Med lanseringen av helelektriske XC40 og modellporteføljen «Recharge» tar vi et stort steg i den retningen, sier CEO og president Håkan Samuelsson i Volvo Cars.

CEO OG PRESIDENT: Håkan Samuelsson i Volco Cars avduket XC40 Recharge i 2019. Foto: NTB/Scanpix
CEO OG PRESIDENT: Håkan Samuelsson i Volco Cars avduket XC40 Recharge i 2019. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

Til slutt skal alle Volvos modeller bli tilgjengelige som Recharge-biler, fra denne minste SUV-en (XC40), via 60-serien til selve flaggskipet, XC90. Allerede er Volvo er den eneste bilprodusenten som tilbyr ladbare hybrid-varianter av alle sine modeller.

I 2018 var den ladbare Volvo-andelen i Norge på hele 65 prosent av de nyregistrerte bilene. Som følge av helelektriske XC40, som er spådd å selge bra, blir denne andelen betydelig høyere i 2020.

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

Batteri78 kWt
LadingAC (11 kW)
DC (150 kW)
Type 2-ladekabler
Dreiemoment660 Nm
Rekkevidde (WLTP)400 km+
Akselerasjon (0-100 km/t)4,9 sek
Tilhengervekt1500 kg
PrisFra 490.000,- (eks. frakt/levering)

- Alt nordmenn ønsker

Volvo XC40 Recharge er naturlig nok basert på XC40, som tidligere er lansert med både ren forbrenningsmotor og som ladbar hybrid. Elbilen blir den første Volvo-en som nytt Android-infotainmentsystem.

Når Volvo har laget en elektrisk utgave av XC40, har bortfallet av forbrenningsmotoren, drivstofftanken, eksosrørene og den store grillen gitt plass til blant annet batteri, mindre motor og et lasterom under panseret.

FRUNK: Den elektriske versjonen av XC40 har blant annet plass der den fossildrevne utgaven har motor. Foto: NTB/Scanpix
FRUNK: Den elektriske versjonen av XC40 har blant annet plass der den fossildrevne utgaven har motor. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

Bilen har to motorer, én foran og én bak, og kommer med firehjulsdrift som standard. Batteriet i elbilen er på 78 kWt, og Volvo har foreløpig estimert en rekkevidde på over 400 kilometer (WLTP). De understreker imidlertid at offisielle data først blir klare på et senere tidspunkt.

De to motorene skal gi en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Bilen skal gå fra null til 100 km/t på 4,9 sekunder. Det blir også mulig å bestille elbilen med tilhengerfeste.

– Dette blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget. Den leverer alt det norske elbilkunder ønsker seg. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, sier Trosby i Volvo Cars Norway.

ELEKTRISK: Volvo XC40 Recharge kan lades opp til 80 prosent på 40 minutter, ifølge produsenten. Foto: Volvo
ELEKTRISK: Volvo XC40 Recharge kan lades opp til 80 prosent på 40 minutter, ifølge produsenten. Foto: Volvo Vis mer

- Høyt utstyrsnivå

Elbilen kommer med AC-lading opptil 11kW og DC-lading opptil 150kW som standard. Med en hurtiglader kan batteriet lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter. Bilen leveres med Type 2-ladekabler, og Volvo vil tilby en fastmontert vegglader som ekstrautstyr. 

Volvo XC40 Recharge lanseres med utstyrsnivå tilsvarende R-design, som er et høyt utstyrsnivå i Volvo-sammenheng. I R-design er blant annet sportsseter, parkeringssensorer, takrails, high performance lydanlegg standard. XC40 har en bakkeklaring på 17,5 centimeter.

For å møte den forventede etterspørselen etter Recharge-bilene skal Volvo Cars tredoble produksjonskapasiteten for elektrifiserte biler. Neste år skal Volvo også lansere en «Designer’s Choice selection» bestående av populære Recharge-modeller, noe selskapet forventer at skal korte ned leveringstiden.

Dette koster den

Volvo XC40 Recharge vil ha en veiledende startpris fra 490.000 kroner, pluss frakt og levering. I tillegg kommer pris på utstyrspakker og ekstrautstyr.

Ifølge Volvo i Norge vil det bli god tilgang på biler til det norske markedet. De første bilene kommer hit til landet i fjerde kvartal i år, med leveringer utover i 2021.  

XC40 Recharge-bilene som skal leveres til Norge vil bli produsert i Volvo Cars’ fabrikk i Gent.