Evig runddans for bestselger-SUVen Volvo XC60 T8:

Volvoer til Norge bygges i Kina, mens svenskbygde Volvoer sendes til USA

Visste du at Volvo XC60 som selges her hjemme i stort monn, er bygd i Kina, mens bilene fra fabrikken i Gøteborg skipes til USA? Helt kokos - eller er det en god grunn?

MADE IN CHINA: Alle bilene av den svært populære Volvo XC60 T8, som kommer til Norge, vil nå bli produsert i Kina. Foto: Jamieson Pothecary
MADE IN CHINA: Alle bilene av den svært populære Volvo XC60 T8, som kommer til Norge, vil nå bli produsert i Kina. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Ifølge svenske Automotorsport er årsaken til denne noe spesielle distribusjonen, handelskrigen som Trump har satt i gang mot Kina. USA har nemlig tillagt Kina-bygde biler en straffetoll på 25 prosent - og Kina har selvsagt svart med det samme.

PRODUKSJON: Går du for en ny Volvo XC60 T8 nå, blir den bygd av kinesiske hender. Foto: Volvo Cars
PRODUKSJON: Går du for en ny Volvo XC60 T8 nå, blir den bygd av kinesiske hender. Foto: Volvo Cars Vis mer

Med dette bakteppet blir det uinteressant for Volvo å bygge XC60 i Chengdu-fabrikken i Kina og eksportere bilene til USA - slik det var forespeilet. Av samme grunn blir det også uinteressant å skipe den USA-bygde S60, som nylig ble lansert, til det store markedet i Kina.

Men Volvo vil jo opprettholde volum i begge markedene. Derfor eksporteres en stor del av bilene som blir bygd på fabrikken i Torlanda til USA. Og samtidig kommer det Kina-bygde XC60 til Gent i Belgia - hvor bilene så blir sendt videre ut til markedene i Europa.

- Volvo Cars må sjonglere produksjonen av den toppselgende SUVen for å unngå amerikanske importtariffer, sier administrerende direktør Hakan Samuelsson.

Kina-biler til Norge

PR-sjef Erik Trosby i Volvo Cars Norway bekrefter at dette gjelder bilene som kommer til Norge, også.

- Det stemmer at XC60 T8 Twin Engine (plug-in hybrid) fremover vil produseres ved Chengdu-fabrikken i Kina og leveres til Europa, inkludert Norge. Det gjelder også bensinmodellen T4, men den selges ikke i Norge, sier han til Dinside.

XC60 T8 er er den meste populære bilen for norske Volvo-kjøpere, og hele 90 prosent av dem som kjøper XC60 ny i Norge, velger den ladbare hybriden T8.

Trosby opplyser at produksjonen er godt i gang og de første Kina-produserte bilene kom til Norge allerede nå i sommer.

Det er solide dimensjoner over fabrikkene som Volvos kinesiske eier Zhejiang Geely Holdings eier. Her fra Luqiao-fabrikken i Kina. Foto: Volvo Cars
Det er solide dimensjoner over fabrikkene som Volvos kinesiske eier Zhejiang Geely Holdings eier. Her fra Luqiao-fabrikken i Kina. Foto: Volvo Cars Vis mer

- Dette vil heller ikke påvirke leveringstiden på norske biler fremover, sier han.

Alle S90-bilene som selges på det europeiske markedet, produseres allerede ved Daqing-fabrikken i Kina.

Tog fra Kina

Heldigvis går forsendelsen bokstavelig talt på skinner. I 2017 etablerte Volvo Cars en jernbanelinje mellom Kina og Gent i Belgia. Transportlinjen går under slagordet «One Belt, One Road», og her blir bilene plassert i togvogner som består av to etasjer.

I 2014 økte Volvo kapasiteten på Torslanda-fabrikken. Med 70 milliarder kroner i investeringer fikk de 24.000 ekstra kvadratmeter - og kunne dermed øke produksjonsvolumet fra 200.000 til 300.000 biler pr. år.

MILJØTRABNSPORT: Volvo har etablert en jernbanelinje fra Kina til Gent i Belgia. Her losset S90 og XC60 T8 inn for å sendes til Europa. Foto: Volvo Cars
MILJØTRABNSPORT: Volvo har etablert en jernbanelinje fra Kina til Gent i Belgia. Her losset S90 og XC60 T8 inn for å sendes til Europa. Foto: Volvo Cars Vis mer

I sommer kunne Volvo Cars rapportere om ny salgsrekord for de seks første månedene av 2019. Volvo solgte 340.826 biler på verdensbasis, en økning på 7,3 prosent sammenlignet med samme periode i 2018. I første halvdel av 2018 solgte Volvo Cars 317.639 biler.

De har solid vekst både i de kinesiske, amerikanske og europeiske markedene. I Kina ble det satt ny salgsrekord i første halvår og i juni. Og i første halvår av 2019 har Volvo vokst raskere enn sine premiumkonkurrenter og dermed tatt nye markedsandeler i alle de tre regionene.