Volvo XC90 R-Design

Nye XC90 er knapt vist, før Volvo også tar frem spesialmodeller. Her er R-Design.

<b>STOR SUV:</b> XC90 R-Design er en stor SUV, men med sportslig utseende.   Foto: Volvo
STOR SUV: XC90 R-Design er en stor SUV, men med sportslig utseende. Foto: Volvo Vis mer

Med brask og bram ble Volvo XC90 vist frem ved månedsskiftet. Allerede 3. september la Volvo ut de første bilene for salg, vel og merke kun på nettet, og i et antall på 1.927 eksemplarer.

Alle bilene ble solgt ut i løpet av det 47 timer, og 120 av dem ble solgt i Norge.

Den norske importøren omsatte med andre ord opsjoner på biler for 120 millioner kroner i løpet av en natt. Alle som en var i en fullspekket spesialversjon kalt First Edition.

De første bildene av XC90

Nå vises R-Design

Det må sies å være tradisjonen tro, at Volvo XC90 også skal komme i en R-Design. Dette skal være en spesialmodell som har en eksteriør- og interiørpakke som gir et mer sporty preg enn standardversjonene. Volvo XC90 R-Design er intet unntak, og detaljene er soleklare.

R-Design er laget for folk med følelse for spesielle ting og som krydrer livet, sier Alan Visser fra Volvo Personbiler.

R-Design skal uansett ikke selges på en spesiell måte, slik som First Edition. Dette blir hyllevare på ordinær måte.

KJENT BAKENDE: Bakfra er XC90 lett gjenkjennelig, men likevel tydelig ny.  Foto: Volvo
KJENT BAKENDE: Bakfra er XC90 lett gjenkjennelig, men likevel tydelig ny. Foto: Volvo Vis mer


Verdens beste

Volvo lager verdens beste seter, i følge seg selv. De har også mottatt flere priser for setene sine. I nye XC90 mener de å ha overgått sine tidligere seter, og i R-Design er de ergonimiske setene mer sportslige. Det betyr blant annet mer og fastere sidestøtte.

I R-Design er setene laget av Nubuckstoff og perforert skinn, for bedre lufting.

Ny modellrekke: Alt skal byttes innen fire år

Det øvrige interiøret har tydelig førerorientert, noe vi la merke til under vår første inspeksjon av bilen. Dette er naturligvis ikke endret i XC90 R-Design. Det skal likevel sies at XC90 ikke er en sportsbil, men R-Design har et mer sportslig preg enn de øvrige modellene.

Den 12,3-toms store berøringsskjermen er en av elementene som er standard i R-Design.

Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
KJENT BAKENDE: Bakfra er XC90 lett gjenkjennelig, men likevel tydelig ny. Foto: Volvo
Foto: Volvo
STOR SUV: XC90 R-Design er en stor SUV, men med sportslig utseende. Foto: Volvo
Foto: Volvo


Et sporty ytre

Utvendig er det blant annet store felger som underbygger det sportslige. Du kan velge helt opp i 22-toms felger, dersom du er villig til å gjøre store kompromisser i forhold til komforten. Alternativene motsatt vei er et sett 20-tommere.

LES ALT OM NYE XC90

R-Design i seg selv handler ikke om motoriseringer, men mer en utstyrspakke. Den er en av fire forskjellige utstyrsversjoner, fordelt på to forskjellige retninger. Kinetic og Momentum i den ene linjen, mens Inscription og R-Design utgjør de to andre.

Motoralternativene strekker seg likevel helt opp i 400 hk, og et chassis som i følge Volvo skal håndtere dette på en god måte.

Spesielt interessant skal det bli å se på konfigurasjonen i bakstillingen, der Volvo blant annet har tatt i bruk en tverrgående bladfjær av et komposittmateriale.


Ettersom Volvo lanserer R-Design som en nyhet allerede nå, betyr antagelig det at bilen kan bestilles og leveres fra starten av. Det betyr at eventuelle kjøpere kan håpe på å få en bil i løpet av første kvartal.

Prisen på XC90 starter på 730.000 kroner, men tillegget for R-Design er foreløpig ikke offentliggjort.