Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volvo XC90 (2006)

Giganten fra de svenske skogene frister mange bruktbilkjøpere, redaktøren inkludert. En ting er uansett sikkert – du får MYE bil for pengene. Bokstavelig talt!

Da Volvo skulle innta SUV-verdenen, foretok de en genistrek ved å lage en stor bil med maksimal plassutnyttelse og hele sju seter. En skikkelig familie-SUV! Den var skreddersydd for USA-markedet for såkalte ”hockey moms”, som kjører unger til og fra treninger. Også i Europa slo den godt an og ble raskt en av Volvos mest populære modeller.

LES OGSÅ:

I god Volvo-ånd var sikkerheten plassert i høysetet, og bilen var blant annet utstyrt med et anti-rulle-system som ved elektroniske sensorer grep før den gikk over på to hjul. Motorutvalget strakte seg fra en dieselmotor på 2,4-liter og 163 hk (kom senere med 185 hk og 6-trinns automatkasse), via en bensinmotor på 2,5 liter og 210 hk, en V6’er på 2,9-liter og 272 hk og til slutt en V8’er på 4,4-liter og 315 hk.

Komfortabelt, trygt og oversiktlig er betegnelser som kler XC90 bedre enn sporty og inspirerende. Understellet er mykt, styringen litt ullen og det krenger såpass at du ikke finner på å kaste den inn i svinger. D5-motoren bråker noe mer enn dagens nye dieselbiler. 163-hesteren kan for øvrig bli litt snau ettersom bilen veier nøyaktig to tonn. Firehjulstrekksystemet er langt fra så avansert og kvast som Volkswagens utgave. Haldex-varianten flytter krefter bakover kun ved behov og gjør at XC90 aldri bør dras utenfor veien.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Plassen er godt utnyttet. Bagasjerommet rommer fra 615 til 1835 liter av rubbel og bit. Har den skinnseter, er de som ofte på Volvo litt vel glatte. Ellers sitter du bra, og på 7-seterne har midtsetet et smart integrert barnesete. De to bakerst setene kan kun anbefales for barn. Stilen og finishen i interiøret tør vi påstå har tålt tidens tann bedre enn konkurrenten.

Oppsummering
XC90 har solgt bra her hjemme. Kundene var de som ønsket å ikke ha noe for prangende stående i oppkjørselen. En Volvo er da tross alt noe mer ”folkelig” selv om prisen langt fra var det. Den begynte på rundt 650 000 kroner. Kjøperne var godt bemidlete enten de skulle benytte den som firmabil eller som familiebil. I ettertiden har det dukket opp mange bruktimporterte biler. Fra i underkant av 300 000 kroner finner du 02/03-modeller som kjapt har tilbakelagt mer enn 150 000 km. Da bør bilen selvsagt ha punktlig servicehefte.

Foto: Autofil Vis mer

Vi anbefaler at du går for en dieselbil med 7-seter-løsningen. Det finnes nemlig ganske mange som bare har 5 seter. Disse har ikke automatisk nivåregulering – og ligger naturlig nok lavere i pris. Det er også verdt å merke seg at snart vil bruktmarkedet flomme over av brukt XC90. Før avgiftsøkningen for noen år siden ble det solgt SUV’er i bøtter og spann på leasing. Disse bilene er nå på vei inn igjen, og det snakkes om så mange som rundt 700 XC90’er. Det vil påvirke bruktprisene. Høyt utstyrsnivå er et krav, og gå gjerne for en så ny bil som mulig.

Fra 05-modellen ble kvaliteten vesentlig bedret og mange irriterende el-feil som blant annet håpløs stereo ble utbedret. De tidlige årgangene hadde også problemer med bremser og generelt mye slitasje og ubalanse i understellet. Volvo XC90 må sies å være et veldig trygt valg. Den er ikke for snobbete, selv om den klart skiller seg ut i en mer eksklusiv retning enn SUV-røkla med RAV4 og CR-V. XC90 er kanskje først og fremst ”mest for penga” blant alle konkurrenter.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volvo XC90 (2006)

Mye plass, komfort og luksus for penga

Ujevn kvalitet for de første årgangene