MED TAKBOKS: Konseptet vises med boks - tydelig hvilken kundegruppe det tas sikte på. Praktisk kan man ellers ikke kalle den. Men linjeføringen finner vi besnærende. Foto: Volvo
MED TAKBOKS: Konseptet vises med boks - tydelig hvilken kundegruppe det tas sikte på. Praktisk kan man ellers ikke kalle den. Men linjeføringen finner vi besnærende. Foto: VolvoVis mer

Volvo viser hele Concept XC Coupe

Volvo har hatt nok et godt år i Norge og i verden for øvrig - og bedre kan det bli.

I forkant av avdukingen av Volvos nye XC-konsept i Detroit neste uke, vises nå bildene og en video av Volvo Concept XC Coupe, i fint driv på norske veier. Vi omtalte denne så vidt i fjor basert på forhåndsinformasjon og bilder som delvis viste bilen.

LES OGSÅ:

Den nye konseptbilen, forløper for en ny generasjon XC-modeller, er basert på produsentens nye skalerbare plattform kalt Scalable Product Architecture. Det er denne som skal danne grunnlag for de fleste Volvo-modellene framover.

Både tradisjon og framtid

Det er tydelig at det satses på framtiden hos Volvo, som med de nye konseptbilene forsøker å kombinere både det nye og mer tradisjonelle i samme design. Det var tilfellet også med hyllesten til 60-tallets P1800, som vi nylig omtalte.

Vi stusser likevel over at takboksen på Concept XC Coupe er så tett integrert med bilen, selv om det unektelig gjør at den i mye større grad er tilpasset bilens utseende enn noen av de kladdene vi ser så mange i trafikken.

Les mer om miljøsynderen takboks her.

Se video:

Volvo Concept Coupé og Volvo Concept XC Coupé er to av tre designstudier. Neste kapittel viser ifølge produsenten hvordan Volvo Cars' renommerte sikkerhetsteknikk og det de kaller "en moderne aktiv skandinavisk livsstil", kan integreres i den nye arkitekturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo i medvind

Takket være en formidabel innsats fra importør og forhandlernettverk her i landet i årets fire siste måneder og desember i særdeleshet, greide Volvo nesten å tangere den høye markedsandelen fra 2012 (8,4 prosent) i fjor (8,3 prosent).

Volvo XC Concept Coupe:

Foto: VOLVO
Foto: VOLVO
Foto: Volvo
Foto: VOLVO
Foto: VOLVO
Foto: Volvo
GLIMT AV FREMTID: Dette er Volvos konseptbil Concept XC Coupe, som gir et hint om designretningen på neste generasjon modeller. Disse vil være basert på den skalerbare/modulære plattformen SPA. Foto: VOLVO
Foto: Volvo
MED TAKBOKS: Konseptet vises med boks - tydelig hvilken kundegruppe det tas sikte på. Praktisk kan man ellers ikke kalle den. Men linjeføringen finner vi besnærende. Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: VOLVO
Foto: Volvo
Foto: VOLVO
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo

Mye Cross Country

Det måtte riktignok et helt års godt salg av nykommeren V40 til. Rundt 40 prosent av de solgte V40-bilene var Cross Country-versjonen - V40 CC.

Cross Country kan hos Volvo forkortes til XC på enkelte modeller, som XC70, XC60 og XC90.

Eldste og største i klassen er den nærmest ærverdige SUV-en XC90, som kom så tidlig som i 2002. Vår første test av XC90 kan du lese her.

Neste generasjon XC90 er under utvikling, og vi har håp om å se den ferdig i løpe av 2015, og antakelig vil den presenteres helt på tampen av året. Da vil dagens XC90 ha rukket å bli hele 12 år gammel. Det forhindrer ikke at den nylig imponerte i en amerikansk krasj-test.

Den historiske:

Dette er Volvo Adventure Concept Car (ACC), som ble vist første gang i 2001. Den ble XC90 i 2002. Foto: Volvo
Dette er Volvo Adventure Concept Car (ACC), som ble vist første gang i 2001. Den ble XC90 i 2002. Foto: Volvo Vis mer