Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volvo V70 T5 (1998)

Denne stasjonsvogna har plass til fire feite svigermødre (huff da!), to digre bikkjer bak og har 225 hester under panseret – uten å være for dyr!

I 1992 skjedde det noe som forandret Volvo. Fra å ha produsert ur-trauste modeller med bakhjulstrekk innpakket i melkekartong-design, lanserte de 850. Med forhjulstrekk! Suksessen kom umiddelbart, selv om de to første årgangene hadde så store kvalitetsproblemer at man kunne skrevet en egen roman om dem.

LES OGSÅ:

I 1997 ble 850/855 avløst av S70/V70. De utvendige forandringene var i første omgang små. Den ble noe rundere i fronten, men hele bakparten og de stilige lysstolpene ble beholdt. Under skallet var bilen derimot betydelig oppgradert. På hele 1800 punkter, faktisk. Selv om Volvo er trygt og litt traust, byr den på mange morsomme motorer – alle med fem sylindre og grom låt. Men styr unna 2-literen på 126 hester. Den drar nesten ikke opp Jämtland og Härjedalen en gang.

2,5-literen på 144 hester er et mye bedre valg, før turbomaskineriet kommer inn og moroa begynner: Lavtrykksturbo på 193 hester er suverene saker. Tar du’n litt mer ut, finner du T5. Da får du høytrykksturbo på 225 hester. Og er du riktig spinnvill og har noen ekstra daler i banken, finnes R med 265 hester og firehjulstrekk fra 1999. Volvo har også levert bilen med en sprek Audi-diesel på 2,5 liter og 140 hester.

Foto: Autofil Vis mer

Det eneste som vitner om at testbilen har noe ekstra, er det lille T5-merket bak. Den kjører sikkert, underholdende og kontrollerbart, men litt vindsus og ”hoppete” fjæring trekker ned komfortinntrykket. De norske utgavene er utstyrt med antispinn – uten at det hjelper stort når den kraftige turbomotoren skal plante kreftene ned i asfalten. Det spinner godt…

Interiør
Interiøret fikk en nødvendig oppfriskning da V70 overtok for 850. Bort med boksematen og plastikkbrytere – inn med kvalitetsknapper og logisk design. Setene er på ekte Volvo-vis av ypperste sort. Alderen begynner likevel å merkes på interiøret. De kantede linjene er ikke helt i tiden, men kvalitetsinntrykket og soliditeten er fullgodt. De gamle er som regel også eldst. Og når de beholder virilitet i seg, lever de lenge. Akkurat som Volvo V70 T5.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
De gamle er som regel også eldst. Og når de beholder virilitet i seg, lever de lenge. Akkurat som Volvo V70 T5. V70 generelt er noe av det tryggeste kjøpet du kan gjøre. Annenhåndsverdien er god, og bilene har få feil. Det eneste du må passe på er stabilisatorstagene, vindusheiser, oljelekkasje fra veivhusventilasjonen – og hundehår!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volvo V70 T5 (1998)

Kvalitet, morsom motor og god annenhåndsverdi

Alderen merkes, dårlig fjæringskomfort