Volvo V50 - nær storebror

Med nye S40 og V50 på plass er hele modellutvalget til Volvo nå klart for klassen der Audi, BMW og Mercedes-Benz har regjert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Volvo V50 - nær storebror

Volvo V50 - nær storebror

  1. Store bilder!
  2. Priser og utstyrsnivåer
image: Volvo V50 - nær storebror


MALAGA (DinSide Motor): V50 er et stort sprang fra V40. Design, kvalitetsfølelse og ikke minst kjøreegenskaper plasserer Volvos minste stasjonsvogn trygt en klasse opp i status. Den har fått tydelige eksisterende Volvo-særtrekk, samtidig som den viser vei på en del områder.

For eksempel er dashbordet i særklasse ryddig, alle brytere som vanligvis er spredt utover midtkonsollen er nå plassert i en enhet som ligner på fjernkontrollen til TVen. Midtkonsollen er en tynn profil som er trukket ut fra dashbordet, og med et lite oppbevaringsrom bak.

Størrelsen teller i stasjonsvognklassen, og nye V50 er ikke blant de største. Faktisk er bagasjerommet noe kortere enn på forgjengeren, men bakseteplassen er bedre. Forsetene er komfortable, og virker nesten større og med bedre plass enn i V70. Også kupeen virker luftigere.

Sikker og selvsikker

Kjøreegenskapene er sikre og selvsikre på samme tid, sikre gjennom tydelig signaler om at det går for fort, og selvsikre nok til at det er morsomt å sitte bak rattet. Også kjørekomforten er løftet, på samme måte som noen av konkurrentene gir den storbilfølelse uten å føles tung.

Sikkerheten bør være god. Under arbeidet med sikkerhet i nye S40/V50 ble Volvo S80 brukt som mal for sikkerhetsnivået. Det vil si at for eksempel deformasjonssonene i front, det som skal ta opp mest mulig av kreftene i en eventuell frontkollisjon, er på samme nivå som storbilen S80.

Dessverre vil firehjulsdriften kun være tilgjengelig på toppmodellen T5 med 220 hestekrefter. For Norge hadde det vært ideelt med firehjulsdrift også på de mindre motoralternativene.

Stort motorutvalg

De mest spennende motoralternativene for Norge er dessverre de med lavt motorvolum og moderat effekt. For oss blir det dermed en bensinmotor på 1,8-liter 125 hestekrefter, og to 1,6-litere. Bensinvarianten leverer 100 hestekrefter, og blir stående litt i skyggen av dieselutgaven som yter 110 hestekrefter og har 240 Newtonmeter (Nm) i dreiemoment. Vi får håpe at de to sistnevnte ikke får den samme ubegripelige prisforskjellen som i konsernfetteren Ford Focus C-max der dieselen er 50.000 kroner dyrere enn bensinvarianten.

Den største dieselutgaven blir en 2-liter på 136 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Nm. Denne motoren kjørte vi mye under lanseringen, og det er en av markedets beste dieselalternativer. Denne kommer som standard med en sekstrinns manuell girkasse som samarbeider godt. Spesielt for denne dieselmotoren er et høyt dreiemoment på lave turtall som synker relativt raskt i motsetning til det vi er blitt vant til hos konkurrentene med en flat dreiemomentkurve. Til unnsetning kommer hestekreftene som passerer 120 mellom 2.000 og 3.000 o/min, og resultatet er en dieselmotor som gir inntrykk av å være sprek i tillegg til sterk.

To varianter av 2,4-literen blir også tilgjengelig. Den minste versjonen lever 140 hestekrefter og 220 Nm, den største 170 hestekrefter og 230 Nm.

Den andre motoren vi fikk prøve i Spania var T5 med firehjulsdrift. 220 hestekrefter og 320 Nm sørger for at den versjonen med bare forhjulstrekk stikker fra 0-100 km/t på under syv sekunder. Vi kjørte den med automatgir, og selv om den har kreftene føltes det ikke helt sportslig nok. Den kan imidlertid leveres med samme manuelle girkasse som i V70R, og det vil nok hjelpe godt.

Kunne ikke bli større

image: Volvo V50 - nær storebror
image: Volvo V50 - nær storebror


Hadde V50 vokst mer ville den blitt alt for lik storebror V70. Nå skiller det i underkant av 70 liter i bagasjeromsvolum, og i akselavstanden er det kun 12 centimeter som skiller. Det er en trend at akselavstanden øker mer enn totallengden på nye biler, og i totallengde skiller det 20 centimeter.

Den relativt lille storebroren gjør at V50 taper plasskampen mot biler som Ford Mondeo og Toyota Avensis. Volvo V50 blir på størrelse med Audi A4 og BMW 3-serie, og det er nok ikke tilfeldig. Volvo har med nye V50 og V70 en bil i hver ende av mellomklassen, eller en liten mellomklassebil og en liten storbil.

En ting Volvo-selgerne nok vil slite litt med i V50-argumentasjonen er at det er liten prisforskjell mellom V50 og V70 på de store motoralternativene. T5 utgaven av V50 koster så vidt 20.000 kroner mindre enn V70 2,5T. Riktignok har V50 10 hestekrefter høyere effekt enn V70, og muligens er den litt bedre utstyrt, men prisforskjellen er farlig liten. En V50 2,4 med 140 hestekrefter starter på 363.900 kroner, en tilsvarende V70 starter på 409.900 kroner.

Alle prisene på Volvo V50 er ikke klare ennå, men 1,8-literen har fått en startpris på 283.900 kroner med en businessversjon til rett under 300.000 kroner.

Mer om priser og utstyrsnivåer finner du her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!