Nye Volvo V40, her på standen i Genève. Den skal konkurrere mot VW Golf, men også mot BMW 1-serie, Audi A3 og muligens  til og med nye Mercedes A-klasse, som vi også har omtalt i forbindelse med denne messen. Foto: Per Ervland
Nye Volvo V40, her på standen i Genève. Den skal konkurrere mot VW Golf, men også mot BMW 1-serie, Audi A3 og muligens til og med nye Mercedes A-klasse, som vi også har omtalt i forbindelse med denne messen. Foto: Per ErvlandVis mer

Volvo V40 avduket i Genève

GENÈVE (DinSide Motor): Nye V40 representerer en tung satsning fra Volvos side, med priser som starter på 249.900.

Nye Volvo V40 ble avslørt før tiden, men nå har vi endelig sett den i virkeligheten, og det er alltid noe helt annet.

LES OGSÅ:

Dessuten er nå motoriseringene annonsert, og det er gjort kjent at bilen vil bli attraktivt priset - særlig tatt i betraktning at den - som man kan forvente fra den kanten - har et rikholdig sikkerhetsutstyr.

Her forteller DinSides motorredaktør, Fred Magne Skillebæk, om den nye og, for produsenten, svært viktige modellen til Volvo:

Nye Volvo V40 tilbys med et utvalg på tre dieselmotorer og tre bensinmotorer. Versjonsbetegnelsene er de samme man finner i S- og V60. Dermed har man de følgende:

Bensin KonfigurasjonSlagvolumEffektDreiemoment
 T5R52,5 liter254 hk360 Nm (+ 40 Nm overboost)
 T4R41,6 liter180 hk240 Nm (+30 Nm
 T3R41,6 liter150 hk240 Nm (+30 Nm
Diesel     
 D4R52.0 liter177 hk400 Nm
 D3R52,0 liter150 hk400 Nm
 D2R41,6 liter115 hk270 Nm (+15 Nm overboost)

Lavt forbruk
Vi ser ikke bort fra at den mest aktuelle motoren for oss kan bli D2-versjonen av Volvo V40. Den skal komme med CO2-utslipp så lavt som 94 gram per kilometer, hvilket svarer til et drivstofforbruk på kun 0,36 liter per mil. Utslippet avhenger noe av dekkstørrelsen - med dekkbredde over 205 millimeter blir utslippstallet 99 g/km.

1,6-liters dieselmotoren har 115 hk og 285 Nm dreiemoment på det meste, inkludert 15 Nm overboost. D2-motoren er kombinert med en sekstrinns manuell girkasse og Start/Stop-funksjon. Andre detaljer som glatte karosseripaneler under bilen bidrar også til lave utslipp og redusert drivstofforbruk. 1,6-liters dieselmotor kan også matches med sekstrinns Powershift girkasse (ikke før neste år).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fokus på dynamikk...

Volvo annonserer for øvrig at kjøreegenskapene er blitt gitt høy prioritet, og at nye V40 har to forskjellige chassis-oppsett, Dynamisk, som er standard, og Sport Chassis, senket en centimeter og med fastere demperoppsett.

Bilder fra messen:

Foto: Per Ervland
Nye Volvo V40, her på standen i Genève. Den skal konkurrere mot VW Golf, men også mot BMW 1-serie, Audi A3 og muligens til og med nye Mercedes A-klasse, som vi også har omtalt i forbindelse med denne messen. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland

...og sikkerhet

Nye V40 er selvsagt utstyrt med et vell av støtte- og assistansesystemer som skal fremme sikkerheten. Mye av det er kjent fra andre bilprodusenter og modeller - men V40 har her samlet svært mange funksjoner på samme modell. Her er listen Volvo har forsynt oss med:

  • Park Assist Pilot - parkeringsassistent, som skal forenkle lukeparkering ved å ta over styringen, mens føreren håndterer giret og gasspedalen. Parkeringsassistenten bygger på sensorer foran, bak og på siden av bilen. De skanner siden av bilen og varsler når en parkeringsplass måler minimum 1,2 ganger lengden på bilen. Deretter guider den sjåføren via bilde og lydsignaler helt til bilen er parkert.
  • Lane Keeping Aid - dette er en vingle- eller vimsevarsler av typen som nå blir stadig mer utbredt etter at Citroën lanserte det for noen år siden med vibrasjon. Her får du også aktiv styringshjelp for å få bilen tilbake på kurs.
  • Flere bilder av nye Volvo V40:

  • Forbedret blindsoneinformasjon - denne baserer seg på radarsensorer og varsler om biler som nærmer seg bakfra fra inntil 70 meter bak bilen.
  • Trafikkskiltinformasjon. Dette kamerabaserte systemet oppdager og minner om fartsgrense og forbikjøring forbudt.
  • Cross Traffic Alert - advarer mot kryssende trafikk ved rygging. Det benytter radarsensorer bak på bilen for å advare sjåføren mot kryssende trafikk fra sidene når han/hun rygger ut fra en parkeringsplass og oppdager trafikk opptil 30 meter fra bilen.
  • Active High Beam (automatisk blending). Den har som oppgave å bytte automatisk mellom fjernlys og nærlys til riktig tid.
  • Adaptive Cruise Control (adaptiv fartsholder). Sjåføren setter ønsket maksimumshastighet og velger et tidsintervall til bilen foran. The Queue Assist (køassistenten) på biler med automatgir opprettholder en fastsatt avstand til bilen foran helt til den stopper.
  • Pedestrian Detection (kollisjonsvarsling med full autobrems og fotgjengervarsling). Denne har vi tidligere omtalt etter å ha testet den i Volvo S60.
  • Verdens første kollisjonspute for fotgjengere. Den fungerer på følgende måte: Sensorer i støtfangeren foran registrerer den fysiske kontakten mellom bilen og fotgjengeren. Den bakre delen av panseret frigjøres og løftes samtidig av den utløste kollisjonsputen. Kollisjonsputen dekker området under det hevede panseret, i tillegg til cirka en tredjedel av frontruteområdet og nedre del av A-stolpen. Det hevede panseret og kollisjonsputen skal hjelpe med å redusere de alvorlige skadene til fotgjengeren.
  • Kollisjonsvarsler. Denne skal kunne oppdage, varsle og automatisk bremse dersom bilen risikerer å kollidere med et annet kjøretøy bakfra. Målet med den første advarselen er å varsle sjåføren så han eller hun kan bremse og unngå faren. Hvis sjåføren ikke reagerer i tide vil bilen aktivere automatisk full bremsekraft. Med automatisk bremsing skal sammenstøtet kunne unngås dersom fartsforskjellen mellom de to bilene er inntil 35 km/t.
  • City Safety. V40 er den første Volvo som har et oppgradert City Safety system. Dette systemet er nå aktivt med en hastighet opp til 50 km/t (tidligere 30 km/t). City Safety holder et øye med trafikken foran ved hjelp av en lasersensor integrert på toppen av frontruten i høyde med bakspeilet. Bilen bremser automatisk hvis sjåføren ikke reagerer i tide når bilen foran senker farten eller stopper, eller bilen nærmer seg en stillestående bil altfor fort. Sammenstøtet kan unngås hvis den relative hastighetsdifferansen mellom de to kjøretøyene er lavere enn 15 km/t. Hvis fartsforskjellen er mellom 15 og 50 km/t kan hastigheten reduseres for å minimere konsekvensene av sammenstøtet. En studie foretatt av det svenske forsikringsselskapet Volvia viser ifølge produsenten at Volvobiler utstyrt med City Safety er involvert i ca 20 prosent færre sammenstøt bakfra enn biler uten automatisk bremsing.
  • Les også: Volvo-system gir færre ulykker

  • Driver Alert Control – oppdager og varsler om sjåføren er sliten. Den kan også, som Volvo så diplomatisk formulerer det, dekke andre situasjoner der sjåføren er uoppmerksom. Den består av et kamera, et antall sensorer og en kontrollenhet. Kameraet måler kontinuerlig avstanden mellom bilen og veimerkingen. Sensorene registrerer bilens bevegelser. Kontrollenheten lagrer informasjonen og kalkulerer om sjåføren er i ferd med å miste kontrollen over bilen. Hvis risikoen vurderes som høy, vil sjåføren bli varslet via et lydsignal. En tekstmelding kommer til syne på informasjonsskjermen og viser, som hos Mercedes, et symbol av en kaffekopp som oppfordring til å ta en pause.