Volvo V40 1,8 Business

Det begynner å bli en stund siden "annenhver" bil som gikk på veiene var en Volvo 240. De store folkesuksessene har ikke de siste modellene vært, men V40 er nå i det minste inne blant de 10 mest solgte bilene her hjemme.

Vi følger en norsk småbarnsfamilie i jakten på ny bil. Bilene blir nøye vurdert med hensyn til plass, sikkerhet, utseende, kjøreopplevelse, praktiske løsninger og valuta for pengene. Du finner bakgrunnen og oversikten over testede biler her.

Salgskurvene peker oppover for Volvo V40. Det skyldes først og fremst massive priskutt. Modellen vi har testet er en meget godt utstyrt bil med blant annet kjørecomputer, konstantfartsholderl, automatisk klimaanlegg og antiskrenssystem (DSA), og prisen ligger i skrivende stund like under 300.000 kroner. Billigste utgave koster i skrivende stund under 250.000 kroner.

Utseende

Volvo V40 1,8 Business



Det er ikke mye som minner om de firkantede gamle Volvoene lenger, med unntak av Volvo-emblemet i fronten og en og annen detalj fra kupeen. Det kommer vi tilbake til. Nei, Volvo V40 kunne vært hvilken som helst japaner - men så er den da også en nær slektning av Mitsubishi Carisma; de to bilene er bygd på samme understell i Nederland.

Fronten på V40 er blitt ordentlig snygg.
Fronten på V40 er blitt ordentlig snygg. Vis mer


Men "nye" Volvoer er i det minste penere å se på, synes familien. Ta V40 for eksempel; det er noe mykt og vennlig over linjene, som en hund som tålmodig og trofast står og venter på deg utenfor butikken, og som logrende tripper når du kommer med bæreposene. Kritikerne vil sikkert innvende at den er for anonym, og at for lite av volvosjelen er igjen til at den trofaste volvokjøperen lar seg lokke.

På innsiden er det få detaljer som skriker etter oppmerksomhet. Vår testbil hadde sort interiør med noen detaljer i sølv i dørene og hanskerom. Midtpanelet er lite "high-tech", og mange er sikkert glad for det.

Volvo V40 kunne nytt godt av litt mer spenstige linjer. Utseendet smaker litt for mye av 90-tallet, synes vi.

Karakter: 6 av 10 på utseende.

Plass

V40 er ingen kjempe, og neppe førstevalget for de store familiene. Den som leter etter en erstatter til gamle, gode 240 stasjonsvogn, bør heller vende nesen mot V70. Men da snakker vi om en helt annen og ikke veldig familievennlig prisklasse.

Ikke veldig god benplass til småbarn, og det blir gjerne mye sparking i seteryggen. Innhulingen i seteryggen hjelper uansett litt.
Ikke veldig god benplass til småbarn, og det blir gjerne mye sparking i seteryggen. Innhulingen i seteryggen hjelper uansett litt. Vis mer


Plassen foran er upåklagelig. Bak er det noe trangere. Takket være at forsetene er litt innhult i ryggen, har baksetepassasjerene omalg 20 centimeter plass til bena i lengderetningen når undertegnede har forsetet i ønsket posisjon. Det er uansett ikke mye for en voksen person, og har du barn som sitter i eget sete må du nok regne med litt sparking i seteryggen. Setene er rundt 50 centimeter dype, og det er bra. Bredden på baksetet er derimot ikke på mer enn 125 centimeter, så med tre i baksetet kan det fort bli litt trangt.

Takhøyden i baksetet er faktisk ikke så verst, og den fortsetter bakover. Lasterommet er 131 centimeter på det bredeste, og 89 centimeter på det smaleste. Dybden er 101 centimeter. Lasteåpningen er på den annen side ikke mer enn 107 centimeter på det bredeste, og 83 centimeter på det smaleste (øverst). V40 har dessverre en kant nederst i laståpningen, og innlastingshøyde er derfor bare 70 centimeter på midten.

Som du ser smaler lasterommet inn ganske mye ved hjulbuene. Legg for øvrig merke til det praktiske, elastiske nettet på høyre side.
Som du ser smaler lasterommet inn ganske mye ved hjulbuene. Legg for øvrig merke til det praktiske, elastiske nettet på høyre side. Vis mer


Volvo V40 er altså ingen kjempe, selv om den er temmelig bred på det bredeste i lasterommet. Klikk her for å sammenligne plassen med andre populære stasjonsvogner i mellomklassen.

Karakter: 6 av 10 på plass.

Sikkerhet


Sikkerhet har alltid vært en av Volvos største styrker. Volvo var for eksempel blant de første bilmerkene som leverte alle sine biler med trepunkts sikkerhetsseler, og selv fars gamle 74-modell Volvo 142 hadde et stort rødt lys i dashbordet som tikket og blinket når man hadde glemt å feste beltet. Og joda, blinkeren er der fortsatt, men nå er den plassert i taket. Litt mer diskre plassering, med andre ord, men tikkingen er nok til at du aldri kjører belteløs i Volvo V40.

V40 er dessuten utstyrt med mekanikk i forsetene som skal minske farene for nakkesleng og ryggskader ved påkjørsler bakfra, og har flere smarte løsninger for å minske skadene ved sidepåkjørsler, blant annet med oppblåsbare kollisjonsgardiner og sidekollisjonsputer.

Antiskrenssystem (DSA) er også på plass i V40, og det er en svært velkommen sikkerhetsutrustning i vinterlandet Norge.

Euro-Ncap har kollisjonstestet Volvo S40 (sedanutgaven av V40), og gitt den 4 av 5 stjerner i klassen for store familiebiler. Kun Renault Laguna, Mercedes Benz C-klasse, Saab 9-3 og Toyota Avensis har i skrivende stund oppnådd 5 stjerner i klassen.

Karakter: 8 av 10 på sikkerhet

Komfort og kjøreopplevelse

I testbilen satt en firesylindret 1,8 liters bensinmotor som yter 122 hk ved 5.800 omdreinginger. Oppgitt aksellerasjonshastighet 0-100 km/t er 10,5 sekunder, og det er jo kjapt. Vi opplevde den verken som spesielt sprek eller spesielt slapp. Og det er vel et tegn på at denne motorstørrelsen er den mest fornuftige, totalt sett.

Bilen har gode seter som kan tiltes og justeres elektrisk (vår hadde skinnseter), men husk at hvis du tilter setet for mye bakover kan det som oppleves som behagelig med det samme, gjøre bena numne etter noen mil.

Skruknotter har den fordelen at de er vanskelige å misforstå.
Skruknotter har den fordelen at de er vanskelige å misforstå. Vis mer


Men hele familien fant seg egentlig godt til rette i Volvoen. Instrumenter og paneler er veldig lettforståelige, takket være mange direkte valg fra knapper og skruknotter i stedenfor manøvrering i menyer.

Klimaanlegg må det være i en ny bil, og det betjenes veldig enkelt i Volvo V40. Du bare vrir bryteren til ønsket temperatur, og resten styres automatisk.

Bilen støyer svært lite, også i høye hastigheter, og ligger meget godt på veien. Den er en av de aller beste vi har testet så langt på humpete vei. Testbilen hadde dessuten konstantfartsfolder, som er en super løsning, spesielt i områder der man lett kjører for fort, eller når man cruiser nedover E6 på vei til sommerferie i Danmark. Øking og senking av hastighet skjer fra en hendel som styres med venstre hånd, og fartsholderen deaktiveres med det samme du girer eller tråkker på bremsepedalen.

Karakter: 8 av 10 på komfort og kjøreopplevelse

Praktiske løsninger

Loddent askebeger er ikke særlig praktisk for røykere...
Loddent askebeger er ikke særlig praktisk for røykere... Vis mer


Røyking er en styggeting, synes Volvo. Derfor har V40 plysjkledd "askebeger" med røyking-forbudt symbol, og ser du etter sigarettenner, leter du forgjeves. Kjempefint for vår familie, men ikke fullt så praktisk for røykere (heldigvis). Men 12 Volt strømuttak finner du, både fremme og bak i lasterommet.

Kjørecomputeren gir deg oversikt over drivstofforbruk, hvor langt drivstoffet rekker, utetemperatur, gjennomsnittshastighet og kjørt distanse.

Midtarmlene både foran og bak er dessuten meget praktisk, og to koppeholdere mellom setene foran er også praktisk. Elektriske vindusheiser finner du kun foran på vår testbil. Vi foretrekker også dette bak, for å kunne låse vinduene for trykkeglade smågutter.

Mellom forsetene finner du midtarmlene med oppbevaringsrom, samt to koppeholdere
Mellom forsetene finner du midtarmlene med oppbevaringsrom, samt to koppeholdere Vis mer


Dørene foran har kartlommer, men ikke dørene bak. Hanskerommet er stort, og er delt i to etasjer. Praktisk!

I testbilen satt et Volvo Performance stereoanlegg med både CD- og kassettspiller. Det er uvanlig, og praktisk for deg som fortsatt har mange kassetter liggende. De fire høyttalerne ga for øvrig helt grei lyd til musikkbruk, men ikke noe mer. For de mer kresne finnes det forskjellige, mer sofistikerte musikkløsninger å velge mellom fra Volvos sortiment.

Karakter: 8 av 10 på praktiske løsninger

Valuta for pengene

Testbilen har i skrivende stund en prislapp på cirka 295.000 kroner. Det er ingen tvil om at du får en trygg bil med masse utstyr dersom du velger denne utgaven. Spørsmålet er om en familie på fire eller fem fort vil vokse ut av bilen.

Vi målte drivstofforbruket, og på 49 mil brukte vår Volvo V40 37 liter bensin, som gir et snitt på 0,75 liter per mil. Da kjørte vi under blandede forhold, både by- og landeveiskjøring.

Karakter 7 av 10 for valuta for pengene.

Ny og gammel Volvo
Ny og gammel Volvo Vis mer


Konklusjonene

Volvo V40 1,8 Business


Familie på nybiljakt
Her finner du hovedtestene utført av DinSide Motor